• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan implementeres de tverrfaglige temaene i LK20, i restaurant- og matfag?

Riber, Berit Brorstad; Hole, Åshild
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:188539936:129977979.pdf (7.612Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3140853
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [4097]
Abstract
De tverrfaglige temaene, folkehelse og livsmestring, bærekraftig utvikling og demokrati og medborgerskap ble introdusert allerede med overordnet del i 2017, men innført med skolereformen Kunnskapsløftet 2020 (LK20), og tatt i bruk på videregående trinn 1 (vg1) restaurant- og matfag (RM) høsten 2020. Målet med denne masteroppgaven er å utvikle ny kunnskap om hvilke erfaringer programfaglærere på vg1 RM har med implementeringen av de tre tverrfaglige temaene i undervisningen. Vi har arbeidet ut ifra hovedproblemstillingen: Hvilke erfaringer har programfaglærere på vg1 restaurant- og matfag med implementeringen av de tre tverrfaglige temaene i LK20?

Bakteppet for studien er vår antakelse om at de tverrfaglige temaene i RM ligger latent i yrkesfaget, og at lærerne derfor ikke definerer dem like tydelig i undervisningen. Vi opplever at implementeringsarbeid kan være utfordrende, og det krever et godt samarbeid mellom de profesjonelle læringsfellesskapene i skolen. Lærerne må ha kunnskap om egne yrkesfag, samtidig som de gir elevene yrkesopplæring innenfor de ulike tverrfaglige temaene. Yrkesopplæringen foregår på ulike arenaer, noe som krever at undervisningen må tilpasses både fra fellesfaglærere og programfaglærere.

Denne studien er epistemologisk forankret i sosialkonstruktivismen og ideen om at vår oppfatning av verden er konstruert og formet av samfunnet vi lever i. Vi undersøker og diskuterer RM-lærernes opplevelser av implementering av tverrfaglige tema gjennom et sosiokulturelt perspektiv. I tillegg støtter vi oss på implementeringsteori og teori om lærende organisasjoner for å diskutere muligheter og utfordringer i implementeringsarbeid i skolen. Problemstillingen undersøkes på grunnlag av en spørreundersøkelse på nettverksdagen for RM gjennom og tre kvalitative ekspertgruppeintervju ved tre ulike videregående skoler, basert på studiens tre forskningsspørsmål. Disse etterspør hvordan yrkesfaglærere på RM forstår innholdet i de tre tverrfaglige temaene, hvilke aktiviteter og metoder som bidrar til implementering av dem og hvordan skolen tilrettelegger og organiserer for dem. Vi brukte kvalitativ innholdsanalyse for å utforske datamaterialet.

Basert på funnene argumenterer studien for at 1) RM-lærere har sammenfallende forståelse av de tre tverrfaglige temaene og ser dem i sammenheng, 2) fleksibilitet i læreplanen gir rom for ulike læringsaktiviteter og 3) det er behov for struktur og rammer i implementeringsarbeidet. Funnene viser at yrkesfaglærere bruker både sin fagarbeider- og lærerkompetanse når de tolker innholdskomponentene i de tverrfaglige temaene, og antyder at fagets egenart er med på å innlemme de forskjellige temaene i undervisningen. Et av de sentrale resultatene i denne studien er at RM-lærere opplever implementering av de tverrfaglige temaene som utfordrende mellom programfag og fellesfag fordi det er mangel på samarbeidstid mellom profesjonsfellesskapene. Funnene antyder at yrkesfaglærere opplever at de åpne kompetansemålene gir fleksibilitet som gir rom for ulike læringsaktiviteter, men at disse aktivitetene anvendes først og fremst blant yrkesfaglærerne slik det har blitt gjort tidligere, og ikke på tvers av fag. Det kan bidra til at kompetansen mellom de forskjellige profesjonsfellesskapene ikke blir utnyttet i helhet. Studiens implikasjoner viser at de tverrfaglige temaene bør vektlegges både i felles samarbeidstid, planleggingsdager og nettverksdager. En bredere vektlegging av temaene i yrkesfaglærerutdanningen kan også være med å forberede kommende yrkesfaglærere til å undervise i disse temaene på tvers av fag i skolen.
 
The interdisciplinary topics, health and life skills, sustainable development and democracy and citizenship was introduced with the core curriculum already in 2017, but inducted with the Knowledge Promotion Reform, LK20, and applied in upper secondary level 1 restaurant and food processing (RFP) the autumn of 2020. The aim of this master thesis is to develop new knowledge about which experiences program subject teachers in vg1 RM has with implementing the three interdisciplinary topics in their teaching. To address this, the study tends to answer the main research question “Which experiences does program subject teachers in RFP have with the implementation of the three interdisciplinary topics in LK20?”

The background for the study is our assumption that the interdisciplinary topics in RM are latent in the vocational subjects, and that the teachers therefore do not define them as clearly in their teaching. We experience that the implementation can be challenging and demands a good cooperation between the professional learning communities. Teachers need knowledge about their own vocational subjects, while at the same providing the students with vocational training within the interdisciplinary topics. The vocational training take place at different arenas, something that requires that the teaching must be adapted both by general subject teachers and program subject teachers.

This study is epistemologically rooted in social constructivism, where the idea that our perception of the world is constructed and shaped by the society in which we live. We are researching and discussing RFP-teachers` experiences of implementing the interdisciplinary topics through a sociocultural perspective. In addition, we rely on implementation theory and theory about learning organizations to discuss opportunities and challenges in implementation work in schools. We collected data through qualitative questionnaires and interviews with RFP subject teachers. The interviews are based on the study’s three research questions. These questions ask how vocational teachers at RM understand the content of the three interdisciplinary topics, which activities and methods contribute to their implementation and what the facilitation and organization from the school is like. We applied a qualitative, content analysis to examine the data material.

Based on the findings this study argues that 1) RFP-teachers have coinciding understanding of the three interdisciplinary topics, and see these in context, 2) flexibility within the curriculum gives room for a variation of learning activities and 3) there is a need for structure and framework when working with the implementation. The findings show that vocational teachers use both their skilled worker and teacher competence to interpret interdisciplinary themes, suggesting that the subject`s unique characteristics help integrate these themes into their teaching. One of the central results of this study is that RFP-teachers experience the implementation of the interdisciplinary topics as challenging between the program subjects and the general subjects, based on a lack of collaboration time between the professional learning communities. The findings implies that vocational teachers experience that the open competence aims provides flexibility that makes room for various learning activities, but that these activities first and foremost are used among vocational teachers, and not across subjects. This can contribute to the competence within the professional learning communities not being fully utilized. The study suggest interdisciplinary topics should be emphasized both in collaboration time, planning days and networking days. A wider emphasis on the topics in vocational teacher education can also help prepare future vocational teachers to teach these topics across subjects.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit