Friluftslivsundervisning i grunnskolen - Muligheter og utfordringer
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3909]
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere på småtrinnet underviser i friluftslivet i skolen. Problemstillingen som undersøkes er: “Hvilke muligheter og utfordringer ser lærere på småtrinnet ved å undervise friluftsliv?” Med tilhørende forskningsspørsmål som omhandler mestring.
Masteroppgaven baserer seg på kvalitativ metode, og datainnsamlingsmetoden som ble benyttet for masteroppgaven var individuelle semistrukturerte intervju. I intervjuene var det totalt seks informanter, tre kvinner og tre menn. Alle informantene jobber på småtrinnet eller har erfaring fra å jobbe der og har utdanning innen kroppsøving. Analysen baseres på teori knyttet til affordances, constraints, ecological dynamics og mestring.
Våre funn tyder på at informantene ser på friluftsliv på småtrinnet som noe som gir flere muligheter og utfordringer, men samtidig rom for mestring hos elevene. Informantene trakk frem at friluftsliv gir elevene muligheten på å øve seg både sosialt og fysisk, noe som bidrar til deres utvikling. Bålet ble nevnt som et samlingspunkt der elevene kunne føre gode samtaler og som en god læringsaktivitet. Friluftsliv ble også sett på som svært verdifull for elevene som strever i klasserommet hvor friluftslivet bidrar til å redusere negativiteten som kan oppstå rundt dem ved for mye støy i klasserom. Utfordringene de trekker frem er ressursmangel, i form av få voksne, lite tid og økonomi til utstyr. En stor utfordring koblet til å utøve friluftsliv som undervisningsform er at læreren ofte blir alene med elevene slik at de ikke føler de har kontroll. Dette i tillegg til at flere elever stiller med for dårlige klær og ender opp med å bli kalde, bidrar til at flere ser på friluftsliv som krevende i skolen. Samtlige av informantene mente terskelen for å kunne mestre utendørs er lav, da elevene har muligheten til å bidra ut fra sitt eget nivå og aktivitetene ofte er utforskende og praktiske. The purpose of this master's degree has been to examine how teachers on the elementary school teach friluftsliv. The research problem that we have examined is: “What opportunities and challenges does teachers face at the elementary school by teaching friluftsliv?” In addition, we have also included a research question that concerns the feeling of mastery.
This master thesis is based upon a qualitative methodology, and the data collection method we have used is individual semi structured interviews. In our interviews there was a total of 6 informants, three women and three men. All our informants are currently working in the elementary school or have experience from working there. They also have education related to physical education. Our analysis is based upon the following theory’s affordances, constraints and mastery.
Our findings imply that the informants all think that friluftsliv in the elementary school provides more opportunities than challenges, and also room for the kids to have a sense of mastery while doing so. Our informants mentioned that friluftsliv gave the pupils the opportunity to practice social and physical behavior, and that this also contributed to their development. The bonfire was also mentioned as a popular gathering point where they could engage in meaningful conversations while preparing their meals. And for the pupils who generally have a hard time adapting to standard classroom rules, they saw friluftsliv as an opportunity to reduce the negativity which sometimes can arise around them. The challenges that they felt were the most crucial was a lack of resources, time, and the economy for equipment. As we saw it there was a big challenge concerning the teacher often ending up alone with their class and getting the feeling of losing control. This in addition to several pupils not having the appropriate clothing when faced with the harsh environment. All of our informants also meant that the threshold for mastery outdoors was low, because of the pupils being provided with the opportunity to contribute based on their own skill level and that most activities outside often are explorative and practical.