Tverrfaglig simulering - hvordan kan dette bidra til økt rolleforståelse hos sykepleierstudenter?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140826Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Rolleforståelse hos sykepleierstudenter er sentralt for å kunne yte forsvarlig og tilstrekkelig helsehjelp. I løpet av høsten 2023 ble det ved Institutt for helsevitenskap ved NTNU i Ålesund gjennomført et prøveprosjekt. Prosjektet la til rette for tverrfaglig simulering blant sykepleier- og medisinstudenter. Forskningslitteratur viser at det er behov for bredere kunnskap om hvordan tverrfaglig simulering påvirker sykepleierstudenters rolleforståelse. På bakgrunn av dette skal vi utforske hvordan sykepleierstudenter opplever sin egen rolle som følge av tverrfaglig simulering.
Hensikt: Hensikten med studien er å få økt forståelse for hvordan sykepleierstudenter opplever hva som bidrar til økt rolleforståelse under tverrfaglig simulering, for å kunne bruke dette i videreutvikling av simuleringsscenarioer for tverrfaglige simuleringer mellom sykepleierstudenter og andre profesjoner.
Metode: Studien har et kvalitativt design, hvor det ble brukt systematisk tekstkondensering for å fremstille resultatene. Det ble gjennomført ett fokusgruppeintervju, med fire sykepleierstudenter fra tredje studieår. Alle fire studentene hadde ulike erfaringer med tverrfaglig samarbeid gjennom tidligere arbeid og praksis.
Resultat: Resultater viser at tverrfaglig simulering ga rom for en felles læringsarena hvor deltakerne fikk mulighet til å trene på sine faktiske roller. Sykepleierstudentene erfarte at dette bidro til å styrke deres allerede opparbeidede kunnskap, samtidig fikk de utviklet ny kunnskap om hverandres kompetanse. Oppsummert viser studiens funn at lite definerte roller bidro til å undervurdere egen kompetanse. Gjennom å opprette en felles forståelse for viktigheten av sykepleierstudentrollen, opplevde de styrket tillit til egen yrkesutøvelse og mer tydelig ansvarsfordeling mellom profesjonene.
Konklusjon: Studentenes refleksjoner understreker at simulering på tvers av profesjoner kan bidra til mer definerte roller. Ved å utvikle kunnskap om egne og andres ansvarsområder, kan en bli tryggere i sin profesjon. Studiens funn viser at å trene på samhandling økte selvsikkerheten hos sykepleierstudentene. Resultatene bidrar til økt forståelse for faktorer ved tverrfaglig simulering som kan være med på å øke rolleforståelsen hos sykepleierstudenter. Background: Role understanding amongst nursing students is essential in order to provide proper and adequate healthcare. During the fall of 2023 a pilot project was carried out by the Department of Health Science at NTNU in Aalesund. The project facilitated interdisciplinary simulation among nursing and medical students. Research literature shows that there is a need for broader knowledge about how interdisciplinary simulation affects nursing student’s role understanding. Against the background, we will explore how nursing students experience their own role as a result of interdisciplinary simulation.
Purpose: The purpose of this study is to gather more knowledge of how nursing students experience what contributes to increased role understanding during interdisciplinary simulation, in order to be able to use this information in further development of simulation scenarios for interdisciplinary simulations between nursing students and other professions.
Method: The study has a qualitative design, where systematic text condensation was used to present the results. Four students in their third year of nursing study participated in a focus group interview. All four students had different experiences of interdisciplinary collaboration through previous work and practice.
Results: Results show that interdisciplinary simulation provided room for a common learning arena where the participants had the opportunity to practice their actual roles. The nursing students experienced that this helped to strengthen their already acquired knowledge, and at the same time developed new knowledge about each other’s competence. In summary, the study’s findings show that poorly defined roles contributed to understanding one’s own competence. By creating a shared understanding of the importance of the nursing student role, they experienced strengthened confidence in their own professional practice and a clearer division of responsibilities between the professions.
Conclusion: Reflections of the students indicates that simulations across professions contributes to a more realistic form of skills training, that also clarifies the division of responsibilities. This study’s findings assist to an increased understanding of factors in interdisciplinary simulation that can strengthen the role understanding of nursing students.