Bruktglede: En Digital Plattform for å Fremheve Gjøviks Gjenbruksmiljø
Abstract
Dette prosjektet var utdelt av Gjøvik kommune, ettersom de så et behov for en digital plattform som kunne være et samlepunkt for informasjon om lokale gjenbruksbutikker. Til tross for populariteten av å kjøpe brukt og et lokalt gjenbruksmiljø i vekst, var den eksisterende informasjonen om butikkene manglende. I denne oppgaven dokumenterer vi hvordan vi har håndtert denne problemstillingen, inkludert metoder for innsiktsarbeid, designprosessen, utviklingsstadiet, og til slutt presentere den endelige løsningen: nettsiden “Bruktglede”. Nettsiden har som mål å øke engasjementet rundt gjenbruk, ved å tilby lett tilgjengelig informasjon. This project was assigned by Gjøvik Municipality, as they saw the need for a digital platform that could be a gathering point for information about local second-hand stores. Despite the popularity of thrifting and a growing local second-hand community, the existing information about the stores was lacking. In this thesis we document how we have tackled this problem including methods for gathering insight, the design process, the development stage, and finally presenting the final solution: the website “Bruktglede”. The website aims to increase the engagement surrounding second-hand shopping by providing easily available information.