Alternative bevegelsesaktiviteter i skolen: Muligheter og barrierer Hvilke utfordringer ser lærere for en anerkjennende kroppsøvingsundervisning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140435Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3757]
Sammendrag
SammendragI denne oppgaven diskuteres det hvilke barrierer og muligheter et utvalg lærere på ungdomsskoler i Norge ser i møte med alternative bevegelsesaktiviteter for å anerkjenne alle elevene kroppsøvingsundervisning.Mye tidligere forskning har vist at kroppsøvingsfaget består av et aktivitetsinnhold som hovedsakelig består av aktiviteter fra tradisjonell idrett og trening. Dette betyr at elevene møter et fag som i stor grad anerkjenner en gruppe med elever som driver med tradisjonell idrett på fritiden. Anerkjennelsesteorien forteller om ulike kjennetegn som kreves for å gi anerkjennelse, og ulike sfærer man kan gi anerkjennelse i. Slik kroppsøvingsfaget praktiseres i dag betyr det at flere elever ikke vil oppleve anerkjennelse fra faget, og vil svekke deres muligheter til å utvikle seg til å bli frie og sunne individer. Hensikten med denne oppgaven er derfor å undersøke om det foreligger noen barrierer som forhindrer lærere fra å tilpasse og variere undervisningen med alternative bevegelsesaktiviteter sin slik at den anerkjenner flere elever. Dette gjøres ved å undersøke problemstillingen: å undersøke hvilke utfordringer og muligheter lærere ser ved å bruke alternative bevegelsesaktiviteter for å inkludere og anerkjenne alle eleveneOppgaven består av en kvalitativ undersøkelse, hvor seks kroppsøvingslærere fra ulike skoler ble intervjuet i individuelle intervjuer. Her ble de spurt om deres forståelse for hva alternative bevegelsesaktiviteter er, hvordan de forstår anerkjennelse, og hvordan barrierer de møter i sin hverdag når de skal planlegge og undervise kroppsøving. Resultatene viste at lærere har vanskelig for å uttrykke hva som ligger i anerkjennelsesbegrepet, men at de praktiserer anerkjennelse på en god måte. Lærere har en variert forståelse for hva som ligger i begrepet alternative bevegelsesaktiviteter. Selv om flere lærere ser mye positivt i alternative bevegelsesaktiviteter, er dette aktiviteter som ikke blir mye brukt i undervisningen. Hovedfunnene er knyttet til klassestørrelse, tid og utstyr. Store klasser gjør det vanskelig for lærere å tilpasse undervisningen til alle elevene, samt å gi de den oppfølgingen de trenger. Korte kroppsøvingsøkter gjør det vanskelig for lærere å ta med elever utendørs eller vekk fra skolen, og gjør at aktivitetsinnholdet i stor grad påvirkes av de fasilitetene de har tilgjengelig i umiddelbar nærhet. Lærere er stort sett fornøyde med det utstyret de har tilgjengelig, men lærere må likevel forholde seg til slitt og ødelagt utstyr. En siste faktor er at små kroppsøvingssaler og mangel på alternative rom begrenser hvilke aktiviteter lærere kan ha i undervisningen. Funnene i denne oppgaven samsvarer med funnene fra tidligere studier, slik som Buaas & Sandseter (2023) AbstractThis thesis discusses which barriers and possibilities a selection of teachers from Norwegian middle school sees in relation to using alternative sports to acknowledge all pupils in Physical Education (PE).Previous studies show that PE consists of many traditional sports and training exercises. This means that pupils meet a curriculum that mainly acknowledges adolescents that participate in traditional sports in their spare time. Recognition theory suggests that there exist different spheres of recognition and describes different characteristics of recognition. The way PE is taught today means that many pupils do not receive recognition from the curriculum and will weaken their opportunities to develop into free and healthy individuals. The purpose of this thesis is therefore to investigate the possible barriers that prevent teachers from varying and adapting the content of PE so that it recognizes more pupils. This is done by investigating the research question: What challenges and possibilities do teachers find when using alternative sports to include and recognize all pupils.The thesis consists of a qualitative study, where six PE teachers from different middle schools are interviewed in individual interviews. Here they are asked about their understanding of alternative sports, recognition, and what barriers they meet in workday when planning and teaching PE.Results show that teachers have difficulty expressing what the term recognition means, though they still recognize pupils through their actions. Teachers have a varying understanding of what alternative sports is. Even though many teachers see the positives of using alternative sports, these are activities that are not used much in their classes. The main findings are related to class size, time, and equipment. Big classes means that teachers have difficulty adapting the classes for all the pupils, while giving them the guidance they need. Short PE lessons make it difficult for teachers to take pupils outdoors or away from school areas, meaning the content is heavily influenced by the facilities the school have available in nearby areas. Teachers are mostly happy with the equipment they have available, but still need to adapt to worn down and broken equipment. A last barrier is that small gymnasiums and a lack of alternative rooms limit what content teachers can have in their classes. The findings of this study coincide with earlier studies, such as Buaas & Sandseter (2023).