Lyden av Tradisjon: Jazzens Opprinnelse og New Orleans Kulturelle Landskap
Abstract
Oppgaven undersøker den afro-amerikanske kultur, da spesielt musikkultur fra slaveriet til det tidlige 1900-tall. Med et fokus på utviklingen av musikken i samsvar med den afroamerikanske frihetskampen trekker oppgaven paralleller mellom de to. Gjennom analyse av historisk litteratur sammenligner oppgaven de forskjellige synsvinkler og meninger på feltet, og drøfter grunner for de eventuelle forskjeller. Den redegjør kort for Jim Crow og det segregerte sør, samt virkningen dette samfunnet hadde på den afroamerikanske kultur. Blues, spirituals, ragtime og work-songs er produkter av en dynamisk samfunnsutvikling, og en forutsetning for det musikalske miljøet hvor jazzen fant rom. Gjennom skildring av periodens store musikere blir den sosiokulturelle bakgrunnen til utøverne analysert som grunnleggende for musikken. Også byen New Orleans undersøkes i sin rolle som kulturell møteplass, utelivs-mekka, og arena for jazzens tidligste fotspor. I samsvar med analyse av den afro-amerikanske musikken som grunnstein for jazz omfavnes den kreolske kulturens rolle i jazzens oppblomstring. This paper investigates the Afro-American culture, focusing on the musical culture from the days of slavery to the early 19th-century, digging into the music in parallel to the Afro-American struggle for freedom. Through analysis of historical literature, the paper compares the different views and angles on the given topic for so to discuss the eventual differences. Briefly, the paper explains the society under Jim Crow as well as the segregated south and the effects this society had on the culture of African-Americans. Blues, spirituals, ragtime, and work-songs are all products of a dynamic development of society, and a foundation for the musical environment in which jazz found its roots. The great musicians of the time are explored, and their sociocultural background seen as a foundation for the music’s development. Further on, the paper analyses the city of New Orleans and its role as a cultural melting pot, center of nightlife, and arena for the earliest jazz-musicians. Corresponding to the analysis of the Afro-American music and its role as a pillar for jazz, the task embraces the influence of the creole culture on the earliest traces of jazz music.