Word-learning in Children on the Autism Spectrum- Teachers' experience on using pictures and concretes in language education
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140335Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg læreres opplevelse av å bruke bilder og konkreter i språkundervisning. Fokusgruppen her er barn på autismespeteret og nevrotypiske barn. I dette forskningsprosjektet deltok 7 deltagere, der hvor 4 har erfaring av å jobbe med barn på autismespekteret og 3 har erfaring av å jobbe med nevrotypiske barn. Datainnsamlingen skjedde gjennom dypdeintervjuer, som ble utført ved hjelp av en intervjuguide. Analyse av data ble gjort gjennom tematisk analyse som førte til fire temaer. Disse fire temaene ble deretter brukt for å besvare problemstillingen:Hvordan opplever lærere bruken av bilder og konkreter i språkundervisning hos barn på autismespekteret? Hvordan skiller dette seg fra språklæring hos nevrotypiske barn?
Formålet med denne oppgaven er også å kommentere på språkundervisningen som skjer i den norske skole, og da med spesiell fokus på ordlæring. Det sier også noe om hvordan undervisningen må forandres dersom alle barn skal oppleve inkludering i klasserommet. This thesis discusses teachers' experience on using pictures and concretes in language education. The groups in focus are children on the autism spectrum and neurotypical children. Data was provided by 7 participants, where 4 of the participants teaches children on the autism spectrum, and 3 of the participants teaches neurotypical children. Data material was collected through in-depth interviews with the help from a semi-structured interview-guide. To analyse the data material, thematic analysis was used. Through thematic analysis, four themes emerged, which was then used to discuss the thesis questions: What experiences, using pictures and concretes, do teachers have regarding language development when it comes to children on the autism spectrum? How does this differ from language learning in neurotypical children? The aim of this thesis is also to comment on the language education in the Norwegian school, and how certain teaching practices regarding language education, and more specifically word-learning, need to change, in order to create a more inclusive classroom.