Child Emotion in Modernist and Victorian Literature
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140330Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven utforsker representasjoner av følelsene til barn i Charlotte Brontes Jane Eyre og Virginia Woolfs To the Lighthouse og The Waves. Oppgaven analyserer hvordan og hvorfor barns følelser er representert slik de er i de tre romanene. I tillegg til dette, ser oppgaven på hvordan forfatternes personlige utfordringer og erfaringer kan ha påvirket deres litterære verk, men fokuserer hovedsakelig på nærlesing av tekstene samt sekundærlitteratur. Oppgaven utforsker likheter og ulikheter i representasjonen av barns følelser i Viktoriansk versus modernistisk litteratur. Oppgaven undersøker om representasjonene av barns følelser har endret seg mellom Brontës Viktorianske roman og Woolfs modernistiske romaner. I tillegg undersøker oppgaven hvordan romanene forsøker å få leserne til å få medfølelse for følelsene til barn i de tre romanene. Oppgaven kommer med nye konklusjoner basert på argumentene til Caramagno (1992), Dion (2018), Rayner (2018) og videreutvikler disse argumentene med hjelp av spesifikke utdrag fra de tre romanene This thesis examines the representation of child emotion in Charlotte Brontë`s Jane Eyre and Virginia Woolf`s To the Lighthouse and The Waves. It highlights and explores how and why children`s emotions are represented the way they are in the three novels. In addition to this, the thesis looks at how the authors` personal struggles might have affected their literary work but places its main emphasis on close readings of the novels in addition to secondary literature. It explores similarities and differences in the representation of child emotions in Victorian versus modernist writing and questions whether the literary expression and representation of child emotions changed between Brontë`s Victorian novel and Woolf`s modernist novels. The thesis also examines how readers are made to empathise with the emotions of children in the three novels. The thesis draws new conclusions based on the arguments of Caramagno (1992), Dion (2018), Rayner (2018) and Smith (2014), and the thesis furthers these arguments on the basis of specific excerpts from the three novels.