Music videos for engaging with and teaching intercultural competence in a multimodal approach to ESL learning: Theory into practice.
Abstract
Denne masteroppgaven setter søkelys på engelsk fagdidaktikk, basert på personlige, profesjonelle og pedagogiske motivasjoner. Hovedmålet er å berike undervisningspraksis ved å foreslå engasjerende multimodale undervisningsmetoder som samsvarer med Overordnet del og engelskfaglige læreplanmål, samt relevant analytisk og pedagogisk teori. Oppgaven legger vekt på behovet for innovative og engasjerende tilnærminger til engelsk fagdidaktikk. Den anerkjenner også påvirkningen av globaliseringen på utdanning, spesielt når det gjelder å fremme interkulturelle ferdigheter innen engelskspråklig undervisning.Med et praktisk søkelys på å gi innsikt i den moderne studenten, argumenterer oppgaven for integrering av multimodale fagdidaktiske metoder, spesielt med fokus på kulturbasert undervisning. Gjennom analysen av musikkvideoen "This is America" av Childish Gambino (Donald Glover), illustrerer oppgaven hvordan multimodale tekster kan forbedre engelskspråklige læringsopplevelser. Ved å bruke en blandet metodikk trekker den på didaktiske og teoretiske rammeverk, inkludert innsikt fra lærerintervjuer. Det bevisste valget av "This is America" som primærtekst har som mål å eksemplifisere foreslåtte tilnærminger og gi innsikt i diskusjoner. Innenfor den bredere pedagogiske konteksten står oppgaven i tråd med kjerneprinsippene i LK20 (Kunnskapsløftet 2020) ved å vise til hvordan musikkvideoer kan bidra til helhetlig utdanning og læreplanmål. Selv om den primært fokuserer på engelskfaget på studiespesialiserende på videregående (VG1), anerkjenner den også musikkvideoers allsidighet på ulike fagområder.Ved å inkorporere musikkvideoer i den pedagogiske konteksten, reflekterer oppgaven en bredere trend mot å omfavne digitale ferdigheter og multimodale tekster i utdanningen. Den argumenterer for at pedagoger - ved å utnytte multimodale ressurser - kan skape engasjerende læringsmiljøer som imøtekommer dagens studenters mangfoldige preferanser og behov. I sin essens fungerer denne oppgaven som en praktisk håndbok for pedagoger som søker å utnytte multimodale ressurser for å forbedre engelskundervisningen, samtidig som den antyder en mulighet for å fremme bredere utdanningsmål i en stadig mer sammenkoblet verden. This Master’s thesis focuses on English subject education, based on personal, professional, and educational motivations. Its core aim is to enrich teaching practices by showing how multimodal teaching approaches that align with objectives from the Core curriculum and the English subject curriculum, as well as relevant analytical and pedagogical theory, can motivate students. The thesis emphasizes the need for innovative and engaging English subject didactics approaches. It also acknowledges the profound impact of globalization on education, particularly for fostering intercultural competences within English language instruction.With a practical focus on providing insights about the modern student, the thesis advocates for the integration of multimodal subject didactics methods, specifically centered around the teaching of culture. By analyzing the music video “This is America” by Childish Gambino (Donald Glover), the thesis illustrates how multimedia texts can enhance English language learning experiences. Employing a mixed methodology, it draws on didactical and theoretical frameworks, including insights from teacher interviews. The selection of “This is America” as the primary text provides an example of how the suggested approaches can be applied in practice, whilst also facilitating for nuanced discussions. Within the broader pedagogical context, the thesis aligns with the core principles of LK20 (Norwegian Knowledge Promotion 2020) by demonstrating how music videos can contribute to holistic education and curriculum objectives. While primarily focusing on the English subject in general studies in upper-secondary (VG1), it also acknowledges the versatility of music videos across various subject areas.Furthermore, by incorporating music videos into the pedagogical landscape, the thesis reflects a broader trend towards embracing digital literacies and multimodal texts in education. It argues that by utilizing multimodal resources, educators can create immersive learning environments that cater to the diverse preferences and needs of today's students. In essence, this thesis serves as a practical handbook for educators seeking to utilize multimodal resources to enhance English language instruction, while also suggesting an option in advancing broader educational goals in an increasingly interconnected world.