Tilrettelegging av studie, en litteraturstudie om dramapedagogisk tilrettelegging av undervisning.
Description
Full text not available
Abstract
I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å bruke litteraturstudie som metode hvor jeg har hovedfokus på to litterære kilder og jeg diskuterer dem i lys av forskningsspørsmålet mitt; "Kan dramapedagogikk gjøre det lettere for elever som har lærevansker å lære? I så fall hvordan?". Sammen med de to tekstene har jeg funnet andre kilder som jeg tar med inn i dette litteraturstudiet. De to kildene jeg har valgt å ha hovedfokus på er to master-oppgaver; «Læreren som motiverende støttespiller for elever med dysleksi» av Mona Nordfjellmark og «Livsmestring: Styrke selvfølelsen» av Linn Breivik Gjerde. Det jeg har gjort er å lese igjennom tekstene og trakk ut noe av det som relevant for meg og mitt tema. Etter det diskuterer jeg hva disse tekstene er enig om og sier til felles, og jeg kom fram til at de var ganske enige i det de mente og fant ut om tilrettelegging av undervisning, og mer spesifikt det å bruke em dramapedagogisk metode til disse tilretteleggingene. In this bachelor's thesis, I have chosen to use literature study as a method where I have the main focus on two literary sources and I discuss them in light of my research question; "Can drama pedagogy make it easier for students with learning difficulties to learn? If so, how?". Along with the two texts, I have found other sources that I include in this literature study. The two sources I have chosen to focus on are two master theses; "The teacher as a motivating supporter for students with dyslexia" by Mona Nordfjellmark and "Livsstring: Strengthen self-esteem" by Linn Breivik Gjerde. What I have done is read through the texts and extracted some of what is relevant to me and my topic. After that, I discuss what these texts agree on and say in common, and I came to the conclusion that they were pretty much in agreement in what they thought and found out about the organization of teaching, and more specifically the use of the drama pedagogical method for these organizations.