Kvinner er også maskuline!: Hvordan romanen Morderens Ape kan legge til rette for å skape aksept for ulike kjønnsuttrykk gjennom kjønnsanalytisk diskusjonsarbeid i klasserommet.
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven er en analytisk studie som tar for seg ulike former for kjønnsuttrykk funnet i hovedkarakterene i romanen Morderens Ape, med hovedvekt på deres maskulinitet. Med utgangspunkt i kjønn som noe performativt, belyses første del av problemstillingen:
Hvilke ulike former for maskulinitet kommer fram i romanen Morderens Ape av Jakob Wegelius.
I analysen kommer det fram hvor variert kjønnsuttrykket til karakterene er. Karakterene holder seg sjeldent på en side av spekteret som er kjønnsuttrykk, men vil bevege seg mellom et feminint kjønnsuttrykk og et maskulint kjønnsuttrykk, av hva relasjon de står i krever av den. Denne analysen blir utgangspunktet for drøftinger som vender seg mot del to av problemstillingen:
Hvordan kan kjønnsanalytisk diskusjonsarbeid om romanen være med på å legge til rette for at elever danner aksept for ulike kjønnsuttrykk? This master’s thesis is an analytical study that touches on the varied types of gender expressions found in the main characters of the novel Morderens Ape, the main emphasis being on their masculinity. Based on the assumption that gender is something performative, the first part of the research question is illuminated:
What different forms of masculinity appear in the novel Morderens Ape by Jakob Wegelius.
The analysis shows how varied the characters’ gender expressions are. Characters rarely stay on one side of the spectrum of gender, but move between a feminine expression and a masculine expression, depending on the requirements of the relation they’re in. This analysis will be the basis of the discussion that focuses on part two of the research question:
How can gender focused analysis and classroom discussions about the novel help facilitate for development of pupils’ accept for other gender-expressions?