Mindreårige som selger eller bytter seksuelle tjenester: Ivaretakelse av ungdommens perspektiv
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140025Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1433]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Mellom 3 og 3,5% av ungdommer som går på skole har solgte seksuelle tjenester. Disse ungdommene opplever flere utfordringer i forhold til tematikken, og ansatte i hjelpeapparatet vet heller ikke hvordan de kan møte disse ungdommene på best mulig måte. Ved bruk av litterær metode, tar oppgaven for seg problemstillingen: Hvordan kan sosialarbeidere jobbe med mindreårige som selger eller bytter seksuelle tjenester, og samtidig ivareta deres perspektiv? Formålet med oppgaven er å identifisere mulige utfordringer og fordeler ved bruk av ungdommens perspektiv. Utfordringene med ungdommens perspektiv er blant annet at mange ungdommer ikke anser seg selv som et offer og ikke ønsker hjelp. I et juridisk perspektiv er de derimot et offer for seksuelle overgrep, og de fleste ungdommer melder at de har opplevd negative konsekvenser som følge av salg av seksuelle tjenester. Ungdommen og sosialarbeideren kan ha forskjellige virkelighetsoppfatninger som man må jobbe med, og det er viktig at man tilpasser seg til hver enkelt ungdom man møter. Ungdommens perspektiv kan derimot bidra til å skape et bedre bilde av deres oppfatning, og gi de styring over egne opplevelser. Det kan og bidra til å balansere den ujevne makten mellom sosialarbeideren og ungdommen. Ivaretakelse av ungdommens perspektiv er og med på å ivareta tilliten ungdommen har til sosialarbeideren, som er nyttig når man må melde bekymring til barnevernet. Samtidig er det viktig at ivaretakelse av ungdommens perspektiv, ikke betyr at sosialarbeidere bare skal gjøre det ungdommen ønsker. Between 3 and 3.5% of teenagers that attend school have sold sexual services. These young people experience several challenges in relation to the matter, and employees in health care do not know how to meet these young people in the best possible way. Using a literary method, this thesis examines the research question: How can social workers work with minors who sell or exchange sexual services, and at the same time maintain their perspective? The purpose of this thesis is to identify possible challenges and advantages when using adolescent’s perspective. Some of the challenges with using the adolescent’s perspective is that many adolescents do not consider themselves a victim and do not want help. From a legal perspective, however, they are a victim of sexual abuse, and most young people report that they have experienced negative consequences because of selling sexual services. The adolescent and the social worker may have different perceptions of reality that they have to work with, and it is important that the social worker adapt to each individual young person they meet. The adolescent’s perspective, on the other hand, can help to create a better picture of their perception, and give them control over their own experiences. It can also contribute to balancing the uneven power between the social worker and the adolescent. Maintaining the adolescent’s perspective also helps maintain the trust adolescents have in their social worker, which is useful when you have to report to child welfare services. At the same time, it is important that maintaining the adolescent’s perspective does not mean that social workers should only do what the adolescent want.