Teknisk gjeld i drapunktet mellom operasjonell drift og digitalisering
Abstract
Teknisk gjeld refererer til de akkumulerte kostnadene som oppstår når kortsiktige løsninger og operasjonelle oppgaver prioriteres over langsiktig kvalitet og vedlikehold (Yli-Huumo et al., 2016). Dette påvirker en rekke bedrifter ettersom det er vanskelig å forutse de langsiktige effektene av slike beslutninger, og på kort sikt vil det gi mer verdi å prioritere brukerfunksjonalitet over systemkvalitet. Konsekvensene av teknisk gjeld kan forstyrre videreutvikling, hindre innovasjon og skape utfordringer med implementasjon av nye teknologier. Av den grunn søker denne oppgaven å utforske hvordan teknisk gjeld påvirker bedrifter i balansen mellom videreutvikling av systemet og håndteringen av denne gjelden. I tillegg tar oppgaven for seg hvordan denne utfordringen kompliseres ved kritiske operasjonelle systemer.
I denne oppgaven er det gjennomført et casestudie av flyselskapet Widerøe og kombinerer både kvalitative og kvantitative metoder. Kvalitative data ble samlet inn gjennom semi-strukturerte intervjuer med ansatte i ulike avdelinger, hvilket ga dyp innsikt i deres erfaringer og perspektiver. Kvantitativ data ble innhentet gjennom en spørreundersøkelse distribuert til et bredt utvalg av ansatte og gjorde det mulig å identifisere mønstre og sammenhenger i hvordan teknisk gjeld oppleves og håndteres på tvers av bedriften.
Funnene fra studien viser at teknisk gjeld har betydelige implikasjoner for bedrifters drift og digitaliseringsevne, og kompliseres enda mer i kombinasjon med kritiske operasjonelle systemer. De kompliserte legacysystemene, kombinert med mangelfull dokumentasjon og personavhengighet, gjør det utfordrende å håndtere teknisk gjeld effektivt. Studien avdekker også at det er nødvendig med en klar strategi og bedre porteføljestyring for å balansere mellom vedlikehold av eksisterende systemer og fremme nye digitaliseringsinitiativer. Ved å implementere slike strategier kan bedrifter potensielt redusere teknisk gjeld og øke effektiviteten i både drift og digitalisering. Technical debt refers to the accumulated costs that occur when short-term solutions and operational tasks are prioritized over long-term quality and maintenance (Yli-Huumo et al., 2016). This will affect numerous companies as it is challenging to foresee the long-term effects of such decisions, and in the short term, it provides more value to prioritize user functionality over system quality. The consequences of technical debt can disturb further development, hinder innovation and create challenges with the implementation of new technologies. This thesis will therefore explore how technical debt affects companies' ability to further develop their system and how to manage their debt. In addition, this thesis will cover how challenges increase with critical operational systems.
This thesis is a case study of the airline Widerøe that combines both qualitative and quantitative methods. Qualitative data was collected through semi-structured interviews with employees in various departments, which provided deep insight into their experiences and perspectives. Quantitative data was collected through a survey of a wide selection of employees that made it possible to identify patterns and relationships of how technical debt is experienced and managed across the company.
The findings from this study show that technical debt has significant implications for companies' ability to operate and digitalize and will further be complicated by the presence of critical operational systems. Complicated legacy systems combined with insufficient documentation and people debt make it challenging to efficiently manage technical debt. This study also reveals the necessity of a clear strategy with better portfolio management to balance the maintenance of existing systems and the promotion of new digitalization initiatives. If companies implement these strategies, they will potentially be able to reduce their technical debt and increase their efficiency in both operations and digitalization.