Sikkerhetslager og servicegrad under leveringsusikkerhet: Simuleringsstudie for Flokk AS
Description
Full text not available
Abstract
Formålet for denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordan usikkerhet i leveringspresisjon påvirker sikkerhetslager og servicegrad for produksjonsbedriften Flokk AS. Med problemstillingen "Simulering av sikkerhetslager under usikkerhet i leveringspresisjon inn til fabrikk" belyser oppgaven et viktig aspekt ved forsyningskjeden. Forsinkede leveranser kan føre til mangel på varer, og dermed påvirke både sikkerhetslagernivå og servicegrad.
Oppgaven bygger på teorier innen lagerstyring, servicegrad, ledetid, sikkerhetslager og simuleringsmodeller. Monte Carlo-simulering er spesielt vektlagt for å modellere variabiliteten i etterspørsel og leveringspresisjon. For å gjennomføre undersøkelsen ble det benyttet en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ metode. Data ble samlet inn gjennom intervjuer med nøkkelpersoner i Flokk AS og fra deres MRP-systemer. Ved hjelp av Excel ble det modellert ulike scenarioer av leveringspresisjon og sikkerhetslager.
Resultatene av undersøkelsen viser at artikler med kort ledetid ofte blir mer påvirket av forsinkelser, noe som krever økt sikkerhetslager for å opprettholde en høy servicegrad. Redusert leveringspresisjon øker dermed behovet for sikkerhetslager. Analysen av scenarioene viser at sikkerhetslageret for de fleste artikler kan reduseres uten at det går utover servicegraden, særlig for artikler med lengre ledetid.
Hovedkonklusjonen er at Flokk AS kan redusere sikkerhetslageret for voluminøse artikler uten å påvirke servicegraden betydelig, men at økt sikkerhetslager er nødvendig når leveringspresisjonen er lav. Dette gir bedriften mulighet til å frigjøre lagerplass samtidig som de opprettholder en høy servicegrad. The purpose of this bachelor's thesis is to investigate how uncertainty in delivery precision affects safety stock and service level for the manufacturing company Flokk AS. By addressing the research question "Simulation of safety stock under uncertainty in delivery precision to the factory," the thesis highlights an important aspect of the supply chain. Delayed deliveries can lead to stock out, thus impacting both safety stock levels and service levels.
The thesis is based on theories of inventory management, service level, lead time, safety stock, and simulation models. Monte Carlo simulation is particularly emphasized to model the variability in demand and delivery precision. To conduct the study, a combination of quantitative and qualitative methods was used. Data were collected through interviews with key personnel at Flokk AS and from their MRP systems. Various scenarios of delivery precision and safety stock were modeled using Excel.
The results of the study show that items with short lead times are often more affected by delays, requiring increased safety stock to maintain a high service level. Reduced delivery precision therefor increases the need for safety stock. The scenario analysis indicates that safety stock for most items can be reduced without negatively impacting the service level, particularly for items with longer lead times.
The main conclusion is that Flokk AS can reduce safety stock for voluminous items without significantly affecting the service level, but increased safety stock is necessary when delivery precision is low. This allows the company to utilize storage space better while maintaining a high service level.