Hvordan avhenger elevprestasjoner i Norge og Brasil av sosial klasse?
Abstract
Flere tidligere studier peker på hvordan elevprestasjoner avhenger av elevens sosioøkonomiske status. Denne oppgaven ser på hvordan leseferdigheter hos 4. klasse-elever påvirkes av foreldrenes inntekt og utdanningsnivå, samt tilgangen på bøker og barnebøker i hjemmet. Vi har valgt å undersøke dette for Norge og Brasil, for å undersøke nærmere om disse effektene vil ha større betydning i land med store sosiale forskjeller. Gjennom analysen observerer vi at leseferdighetene varierer avhengig av sosial klasse, og at denne effekten er større i land med store sosiale forskjeller. Vi kontrollerer også for kjønn, og observerer at gutter opplever denne effekten sterkere enn jenter. I denne oppgaven gjør vi flere typer tester for å underbygge konklusjonene nevnt over. Avslutningsvis presenterer vi analysens begrensninger, og peker på potensialet for forbedringer og videre arbeid. Several previous studies have pointed out how student performance depends on socioeconomic status. This thesis investigates how the reading skills of 4th-grade pupils are affected by parental income and level of education, as well as access to books and children's books in the home. We have chosen to examine this for Norway and Brazil, to see if these effects are more significant in countries with large social differences. Through the analysis, we discover that reading skills do vary depending on social class and that these differences are greater in countries with large social differences. We also control for gender, and observe that boys experience this effect more strongly than girls. In this thesis, we perform several types of tests to substantiate the conclusions mentioned above. In conclusion, we present the limitations of the analysis and point to the potential for improvements and further work.