«Hvorfor skal ikke ho få være med?» En kvalitativ studie av fem foreldre til barn med utviklingshemming sine opplevelser med samarbeidet med skolen i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139158Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Sammendrag
Sammendrag
Denne kvalitative studien bygger på fire semistrukturerte intervju med fem foreldre som alle har barn med utviklingshemming. Gjennom disse intervjuene har vi fått innsikt i foreldrenes erfaringer med samarbeidet med skolen i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen. De har bidratt til å fremheve betydningen av forventninger, medbestemmelse og tillit, og kommunikasjon.
Flere av foreldrene forteller om en opplevelse av at ungdomsskolen møter barnet deres med lave forventninger allerede før skolestart. Noen foreldre rapporterer om vellykkede forsøk på å inkludere barnet deres i klasse, mens andre opplever at barnet blir ekskludert fra ulike aktiviteter i skolen. Foreldrenes ønske er at barna møtes med forventninger og at barna blir inkludert i skolen. De har et behov for at skolen møter elevene med et åpent sinn og gir foreldrene rom og trygghet til å ta rollen som en støttende skoleforelder.
Medbestemmelse og tillit fremheves som to viktige elementer i samarbeidet mellom skole og hjem. Mangelen på medbestemmelse kan føre til frustrasjon og tap av tillit til at skolen har evne til å ivareta barnets behov. Når skolen viser tillit ved å involvere foreldre i beslutningsprosesser og trygge dem i overgangssituasjonen, bidrar det til å bygge en positiv relasjon, tillit og et godt samarbeid mellom skole og hjem. Manglende tillit fra skolen, for eksempel ved å bagatellisere bekymringer eller tvile på foreldrenes kunnskap og erfaring, kan svekke tilliten betydelig.
Kommunikasjon spiller også en sentral rolle i å bygge tillit og styrke samarbeidet. Kommunikasjon mellom skole og hjem i overgangen til ungdomsskolen er avgjørende, men noen av foreldrene opplever den som mangelfull eller ensidig fra skolens side. Flere foreldre etterlyser et samarbeid preget av åpen kommunikasjon, tillit og respekt for hverandre. Oppgavens mål er å løfte frem foreldrenes erfaringer, og se de i lys av teoretiske perspektiver og tidligere forskning. Ved å belyse foreldrenes side av samarbeidet vil det forhåpentligvis bidra til refleksjoner hos lesere som står som parter i et skole-hjem samarbeid. Abstract
This qualitative study is based on four semi-structured interviews with five parents, all of whom have children with developmental disabilities. Through these interviews, we gained insight into the parents' experiences with collaboration with the school during the transition from primary school to secondary school. They have contributed to highlighting the importance of expectations, co-determination and trust, and communication.
Some parents describe an experience where the secondary school already meets their child with low expectations even before the start of school. Some parents report successful attempts to include their child in class, while others experience situations where their child is excluded from various activities at school. The parents' desire for expectations for their children and inclusion for both themselves and their children emphasizes the need for the school to approach students with an open mind and provide parents with the space and security to take on the role of supportive school parents.
Co-determination and trust are highlighted as two important elements in the collaboration between school and home. The lack of codetermination can lead to frustration and a loss of trust in the school's ability to meet the child's needs. When the school shows trust by involving parents in decision-making processes and reassuring them during transition situations, it helps build a positive relationship, trust, and good collaboration between school and home. Lack of trust from the school, such as trivializing concerns or doubting parents' knowledge and experience, can significantly weaken this trust.
Communication also plays a central role in maintaining trust and strengthening collaboration. Communication between school and home during the transition to secondary school is crucial, but some parents experience it as lacking or one-sided from the school's side. Several parents call for collaboration characterized by open communication, trust and mutual respect. The goal of this study is to highlight parents' experiences and view them in light of theoretical perspectives and previous research. By highlighting the parents' side of collaboration, it will hopefully contribute to reflections among readers who are involved in school-home collaboration.