Kontroll av 05-0458 Torpe
Abstract
Det er nødvendig å kontrollere brukonstruksjoner jevnlig for å sikre tilstrekkelig kapasitet til enhver tid. Det skal gjennomføres en detaljberegning av 05-0458 Torpe ved bruk av programvaren SAP2000 for å kontrollere bæreevneklassifisering. Den satte bæreevneklassifiseringen til brua er Bk 10/50 ifølge Brutus, Statens vegvesens database for bruer. I tillegg blir det kontrollert for flere trafikklastgrupper, der noen av de er mer kritisk enn Bk 10/50.
Bacheloroppgaven er en samarbeidsoppgave med Statens vegvesen. Problemstillingen blir løst ved bruk av programvaren SAP2000. Programvaren kjører beregninger basert på finite element method(FEM)/elementmetoden. Det kontrolleres bare for kapasitet til knekking og flyt. Det blir ikke kontrollert for vipping. Forbindelser, knutepunkt og betongdekket blir ikke sett på.
I oppgaven er det brukt tre forskjellige programvarer. SAP2000 er brukt til modellering og analyse av 05-0458 Torpe. Programmet anaStruct ble testet om det kunne brukes til bæreevneklassifisering av bruer. anaStruct og Robot Structural Analysis ble brukt til verifisering av SAP2000-modellen.
Analyse av 05-0458 Torpe viser at brua har tilstrekkelig kapasitet for den satte bæreevneklassifisering, Bk 10/50. Analysen viser at brua ikke har tilstrekkelig kapasitet for Statens vegvesens bæreevneklassifisering Sv 12/100 fritt og Sv 12/65. I Sv 12/100 fritt har ikke brua tilstrekkelig kapasitet i knekk eller flyt. Brua har ikke tilstrekkelig kapasitet i knekk for Sv 12/65. Resultatet viser at brua har kapasitet for alle bruksklasser, Sv 12/100 sentrisk, veggruppe A med- og uten følge. It is necessary to regularly capacity control bridge constructions. This is to ensure sufficient capacity o bridge structures. A detailed calculation of 05-0458 Torpe will be executed using the software SAP2000 as a basis for determining the bearing capacity classification. The set bearing capacity classification of the bridge is Bk 10/50 according to Brutus, the Norwegian Public Roads Administration's database for bridges. In addition, it is controlled for more traffic load groups, some of which are more critical than Bk 10/50.
The bachelor's thesis is a collaborative thesis with The Norwegian Public Road Administration. The problem statement is solved using the software SAP2000. The software runs calculations based on the finite element method (FEM). It is only controlled for capacity for buckling and yield strength. It is not controlled for warping. The connections, joints and the concrete pavement are not considered.
In this thesis it's used three different softwares. SAP2000 is used for modeling and analysis of 05-0458 Torpe. The program anaStruct was tested as to whether it could be used for loadbearing capacity classification of bridges. anaStruct and Robot Structural Analysis were used for verification of the SAP2000-model.
Analysis of 05-0458 Torpe shows that the bridge has sufficient capacity for the set bearing capacity classification, Bk 10/50. The analysis shows that the bridge does not have sufficient capacity for The Norwegian Public Road Administration's load-bearing capacity classification Sv 12/100 free placement and Sv 12/65. In Sv 12/100 free placement, the bridge does not have sufficient capacity in buckling or yield strength. The bridge just does not have sufficient capacity in buckling for Sv 12/65. The result shows that the bridge has capacity for all restrictions for large vehicles(bruksklasse), Sv 12/100 centric placement, road group A with and without escort.