Betydningen av kulturkompetanse i arbeid med minoritetsfamilier i barnevernstjenesten
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Abstract
Denne bacheloroppgaven fokuserer på å undersøke kunnskap om kulturell kompetanse i arbeidet med minoritetsfamilier i barnevernstjenesten. Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvilken betydning har kulturkompetanse i arbeid med minoritetsfamilier i barnevernstjenesten?
Både samarbeid og kommunikasjon, sammen med ulike kulturelle faktorer har vist seg å være utfordrende i arbeidet mellom barnevernstjenesten og minoritetsfamilier. Årsakene til dette kan være mange og komplekse, men likevel kan en hevde at det er betydelig behov for forbedring i dette arbeidet. Derfor har jeg avgrenset oppgaven til å ha fokus på barnevernsarbeiderens kulturkompetanse, og dens betydning knyttet opp mot ulike utfordringer. Utfordringene omfatter omsorgs- og oppdragerpraksis, kultur som forklaringsfaktor, utfordringer knyttet til interkulturell kommunikasjon og barnevernsarbeideres oppgave å være bevisst over ens egen kulturelle bakgrunn i vurderingsprosesser og i møte med minoritetsfamilier. De ulike kulturelle utfordringene underbygges av relevant teori som interkulturell kommunikasjon, individualistiske og kollektivistiske tilnærminger, etnosentrisme og kulturrelativisme. Denne oppgaven er en litteratur studie, hvor data hentes fra eksisterende teorier og tidligere forskningsarbeid for å belyse problemstillingen. The focus of this thesis is to examine the knowledge of cultural competence within the child welfare services, particularly regarding their work and contact with minority families. This thesis shall explore the issue: What significance does cultural competence have in child welfare services’ work with minority families?
Cooperation and communication, in addition to a multitude of other cultural factors, have shown to make contact between child welfare services and minority families challenging. The causes of this can be varied and complex, but no matter the explanation one can claim that there is a significant necessity for improvement in this area. For this reason, I have limited the scope of this thesis to focus on the child welfare worker’s cultural competence and its importance in connection with different challenges. These challenges include care- and parenting practices, culture as an explanatory factor, and difficulties tied to intercultural communication and the child welfare worker’s obligation to be conscious of one’s own cultural background when making assessments in their contact with minority families. These cultural challenges shall be substantiated by relevant theory such as intercultural communication, individualistic and collectivistic approaches, and ethnocentrism and cultural relativism. This thesis is a literature study wherein data is retrieved from existing theories and previous research to shed light on the issue in question.