«Byutvikling kastet under metrobussen?»: En kvalitativ studie av reguleringsplanprosessen på Nyhavna i møte med aktørmangfold og potensielle interessekonflikter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138391Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for geografi [1143]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg planprosessen rundt utviklingen av en fremtidig metrobusstrasé på Nyhavna, et område i Trondheim under en omfattende transformasjon til en attraktiv bydel. Gjennom en kvalitativ tilnærming i form av en dokumentanalyse av relevante planforslag samt innspill fra et utvalg av involverte nøkkelaktører, utforsker oppgaven hvordan aktørene argumenterer for sine interesser, og hvordan det gjenspeiles i plandokumentene. Oppgaven belyser hvordan et mangfold av aktører kan føre til uenighet og interessekonflikter, analyserer hvordan konflikter blir håndtert i prosessen, og vurderer deres innvirkning på prosjektets fremgang. Funnene understreker behovet for en inkluderende planleggingsprosess preget av aktiv medvirkning, og peker på samarbeidet mellom offentlige og private aktører som en avgjørende forutsetning for en vellykket bærekraftig byutvikling. Ved å gi innsikt i dynamikken i planprosessen, samt utfordringene knyttet til et stort mangfold av interesser, bidrar denne oppgaven til en dypere forståelse av kompleksiteten i byplanlegging i Norge, og foreslår strategier som kan forbedre samarbeid og konfliktløsning i fremtidige prosjekter. This bachelor's thesis examines the planning process for the development of a future metrobus route at Nyhavna, an area in Trondheim undergoing a significant transformation into an attractive urban district. Through a qualitative approach using document analysis of relevant planning proposals and input from a selection of key stakeholders, the thesis explores how the stakeholders advocate for their interests and how this is reflected in the planning documents. The thesis illuminates how the diversity of stakeholders can lead to disagreements and conflicts of interest, analyzes how these conflicts are handled in the process, and assesses their impact on the project's progress. The findings emphasize the need for an inclusive planning process characterized by active participation from all involved parties and underscore the collaboration between public and private actors as a crucial prerequisite for a successful sustainable urban development. By providing insight into the dynamics of the planning process, and highlighting the challenges associated with a wide range of interests, this thesis contributes to a deeper understanding of the complexity of urban planning in Norway and suggests strategies that could improve cooperation and conflict resolution in future projects.