Å seile mot strømmen: Utfordringer ved elektrifisering av ferjesamband i Nordland
Abstract
Den norske regjeringens ambisjoner om å redusere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske med 50%, samtidig som de fremmer lav- og nullutslippsalternativer, markerer en betydelig satsing på å omstille samfunnet til å bli mer miljøvennlig og bærekraftig. Landets om lag 130 ferjesamband, som er en viktig del av den norske infrastrukturen, bidrar til å fremme verdiskaping samtidig som de kan være en viktig arena for omstilling til lavutslippssamfunnet. I dag er allerede 37,4% av alle Norges ferjesamband elektriske, dette betyr at det allerede pågår en elektrifiseringsprosess i denne sektoren. Likevel, er det betydelige regionale forskjeller på andeler elektriske ferjer. Av Nordland fylkeskommunes ferjesamband er kun 13% elektriske, noe som er en betydelig forskjell på Vestland fylkeskommunes 76% andel elektriske ferjesamband. Det overordnede formålet med denne masteroppgaven er å utforske hvilke faktorer som påvirker elektrifiseringen av ferjesambandene i Nordland og dermed svare på forskningsspørsmålet:«Hvilke drivere og barrierer eksisterer for en stiutvikling i retning av elektrifisering av ferjesamband i Nordlandsregionen?»Gjennom en analyse av empirisk data fra gjennomføring av kvalitative intervju med relevante aktører, er det avdekket mange faktorer som påvirker elektrifiseringen av ferjesamband i Nordland. Disse faktorene påvirker omstillingen i ulik grad og eksisterer enten på tvers av landets fylker eller internt i Nordlandsregionen. Drivkreftene, som et generelt ønske om grønn omstilling i og utenfor sektoren, moden og pålitelig teknologi, samt statlige støtteordninger og krav, er faktorer som påvirker omstillingen i ferjebransjen som en helhet. Barrierene, som mangel på kompetanse, økte geografiske utfordringer, samt økonomiske utfordringer med forbedring av infrastruktur, er faktorer som er regionsspesifikke eller forsterket i Nordland. Disse drivkreftene og barrierene påvirker regionens evne til å omstille seg til å møte statens krav om lav- og nullutslippsløsninger i ferjesektoren.Disse funnene blir diskutert opp mot relevant teori som blant annet grønn omstilling, sosio- tekniske systemer, stiavhengighet og stiutvikling for å svare på masteroppgavens forsknings- spørsmål. Det konkluderes med at for å lykkes med en omstilling til elektriske ferjesamband i Nordland er det viktig at det skapes et miljø der grønne valg er de mest attraktive og økonomisk levedyktige løsningene til tross for barrierene. The Norwegian government's aim to cut emission from domestic shipping and fishing by 50%, alongside their promotion of low- and zero-emission alternatives, signals a significant commitment to transitioning society towards environmentally friendly and sustainable practices. The country’s roughly 130 ferry routes, integral to Norway’s infrastructure, contribute to value creation while also serving as a crucial platform for a transition to a low- emission society. 37,4% of Norway ́s ferry routes are already electric, indicating an ongoing electrification process within the sector. However, there are notable regional disparities in the number of electric ferries. In Nordland County, for instance, only 13% of ferry routes are electric, a significant contrast to Vestland County's 76% electric ferry routes. This master thesis aims to explore the factors influencing the electrification of ferry routes in Nordland, addressing the research question:"What drivers and barriers exist for a path development towards electrification of ferry routes in the Nordland region?"Through empirical analysis from qualitative interviews with relevant stakeholders, several factors that impact Nordlands’s electrification of ferry routes have been identified. These factors influence the transition to varying degree and exist either across counties or internally within the region. Drivers such as a general wish for a sustainable transition within and outside the sector, mature and reliable technology, as well as state aid and government requirements, are factors that influence the transition across the ferry industry. In contrast, barriers such as lack of expertise, geographical challenges and economic obstacles related to infrastructure improvement are either region-specific or amplified in Nordland. These drivers and barriers collectively shape the region's ability to transition in line with the government’s requirements for low- and zero-emission ferries.These findings are discussed in relation to relevant theoretical frameworks, including sustainability transition, socio-technical systems, path dependence, and path development to answer this master thesis’s research question. In conclusion, success in the transition towards electric ferries in Nordland hinges on creating an environment where sustainable alternatives are not only appealing but also economically feasible, despite the current barriers.