"Digitale ressurser er utrolig viktig for å levendegjøre faget" - En kvalitativ studie om bruk av digitale ressurser i Geofag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138377Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for geografi [1148]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Høsten 2020 ble det nye læreverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20) introdusert i norsk skole som en erstatning for kunnskapsløftet 2006 (LK06). Som styringsdokument legger dette nye føringer på undervisningspraksis og kompetanseutvikling i skolen. Utvikling av elevers digitale ferdigheter anses som en sentral og relevant ferdighet for fremtiden, og har fått godt rotfeste i flere deler av LK20 som en av fem grunnleggende ferdigheter.
Gjennom kvalitative intervjuer med lærere som underviser i geofag, og en representant fra læreplangruppen i Geofag, undersøker denne studien hvordan digitale ressurser blir brukt i geofagundervisning, og hvordan dette har endret seg gjennom innføringen av LK20. Videre ser studien på hvordan lærere tolker de nye føringene som er gitt relatert til digitale ressurser i læreplanen for geofag, og hvordan de opplever å stå i denne endringsprosessen. Studien kartlegger også hvilke digitale ressurser som deltagerne benytter i geofag, og hva de opplever som nytt i LK20, sett i forhold til tidligere læreplan.
Resultatene fra studien viser at det er en rekke digitale ressurser som benyttes i geofag, og at disse gir gode undervisningsmuligheter på flere av fagets temaområder. De fleste digitale ressursene som blir nevnt av deltagerne er digitale læringsressurser som krever mer didaktisk tilrettelegging, sett i forhold til digitale læremidler. Samtlige lærere peker på et savn av læremidler i Geofag, spesielt i Geofag 2 foreløpig ikke er noen lærebok etter LK20. I lys av dette opplever deltagerne mye egeninnsats og tidsknapphet i faget. In the fall of 2020, the new curriculum Kunnskapsløftet 2020 (LK20) was introduced in Norwegian schools, as a replacement for Kunnskapsløftet 2006 (LK06). As a governing document, this sets new guidelines for competence development and teaching in schools. Development of students’ digital skills is considered a central and relevant skill for the future and has taken root in several parts of LK20 as one of five basic skills.
Through qualitative interviews with teachers that teach Geoscience, and a representative from the curriculum group for Geoscience, this study examines how digital resources are used in Geoscience lessons and how this has changed through the introduction of LK20. Furthermore, the study looks at how teachers interpret the new guidance given in relation to digital resources in LK20, and how they experience being in process of change. The study also identifies which digital resources the participants commonly use in Geoscience, and what they experience as new in LK20, compared to the previous curriculum.
The results of the study show that the participants use several different digital resources in Geoscience, and that these provides good teaching opportunities in several of the subject's areas. Most of the digital resources that are mentioned by the participants are digital learning resources that require more didactic preparation, seen in relation to digital learning materials. All the teachers point to a lack of teaching material, especially in Geoscience 2 were there is currently no textbook based on LK20. Considering this, the participants experience a lot of personal effort and time constraints in the subject.