Dekommisjonering av olje- og gassinstallasjoner: Gjenbruk og resirkulering av stål og betong fra et sirkulærøkonomisk perspektiv
Abstract
Hensikten med dette prosjektet var å identifisere og bestemme hvordan stål og betong fra olje- og gassinstallasjoner på best mulig måte kan gjenbrukes og resirkuleres. Dette ble utført i sammenheng med den sirkulære modellen og hvilke miljømessige konsekvenser som kunne medfølge.
Som metode ble det først utført to individuelle systematiske litteraturstudier, og deretter ble det utført intervju med 6 ulike sentrale aktører innen fagfeltet resirkulering inne stål og betong, og dekommisjonering av olje- og gassinstallasjoner. I det systematiske litteraturstudiet ble det til sammen 46 artikler samlet inn for gjennomgang. De artiklene som bidro mest til prosjektet ble oppsummert og brukt videre i diskusjon og konklusjon. Intervjuene ble transkribert og oppsummert på samme måte som artiklene samt brukt i diskusjon og konklusjon.
Artikler som omhandlet gjenbruk/resirkulering av betong og miljøpåvirkninger ved dekommisjonering var overrepresentert i utvalget av artikler, mens stål var underrepresentert. Alle intervjuene var informative og bidro i veldig stor grad til å nå en konklusjon i prosjektet. Basert på resultatene fra artiklene og intervjuene ble det konkludert med at betong fra olje- og gassinstallasjoner kunne knuses og gjenbrukes som veifylling, men på grunn av saltinnholdet var det ikke gunstig å gjenbruke i byggebransjen. Deponi av betongen var generelt det siste ønskede alternativet. Når det gjelder stål, ble det konkludert med at det hovedsakelig ble smeltet om fra skrapjern til nye produkter som armeringsjern eller spiker, men at det kunne også gjenbrukes som spuntvegger. Generelt så var det vanskelig å gjenbruke stål direkte fra plattformer, siden disse er spesialbygget og ikke har samme standarder som skip når det kommer til konstruksjonen.
Det ble konkludert med at rig-to-reef på norsk sokkel ikke er aktuelt etter nåværende retningslinjer i OSPAR-konvensjonen. Men etterlatelse av konstruksjoner fører til økt marin aktivitet, og dette er det største argumentet for å tillate kunstige rev. I tillegg konkluderes det med at OSPAR-konvensjonen burde gjennomgå sine nåværende retningslinjer slik at enkeltsaker blir vurdert, istedenfor kategorisk ekskludering.
Ved dekommisjonering av Draugen ble det konkludert med at det beste var å bruke Allseas Pioneering Spirit til å fjerne topside med single lift. Hvor betongskaftet blir stående igjen fordi teknologien i dag ikke er tilgjengelig og at det heller blir omgjort til fuglefjell og samtidig er til fordel for marint liv. Brage ble derimot konkludert med at topside fjernes på samme måte som Draugen, men hvor ståljacketen også blir fjernet noe som OKEA i tillegg utført studier på som viser at dette er mulig. The purpose of this project was to identify and determine how steel and concrete from oil and gas installations can best be reused and recycled. This was carried out in connection with the circular model and the environmental consequences that could follow.
As a method, two individual systematic literature studies were first carried out, and then an interview was carried out with 6 different central figures in the field of recycling of steel and concrete and decommissioning of oil and gas installations. In the systematic literature study, a total of 46 articles were collected for review. The articles that contributed the most to the project were summarized and used further in discussion and conclusion. The interviews were transcribed and summarized in the same way as the articles and used in discussion and conclusion.
Articles dealing with reuse/recycling of concrete and environmental impacts from decommissioning were over-represented in the selection of articles, while steel was under-represented. All the interviews were informative and contributed to a very large extent to reaching a conclusion in the project. Based on the results from the articles and interviews, it was concluded that concrete from oil and gas installations could be crushed and reused as road filling, but due to the salt content it was not favorable to reuse in the construction industry. Landfill of the concrete in general was the last desired solution. Regarding steel, it was concluded that it was mainly remelted from scrap iron into new products such as rebars or nails, but it could also possibly be reused as sheet pile walls. In general, it was difficult to reuse steel directly from platforms, because these are purpose-built and do not have the same standards as ships when it came to construction.
It is concluded that rig-to-reef on the Norwegian continental shelf is not applicable according to current guidelines in the OSPAR convention. It was found that leaving structures in place led to increased marine activity, and this was the biggest argument for allowing artificial reefs. In addition, was it concluded that the OSPAR Convention should review its current guidelines so that individual cases are assessed, instead of categorically exclusion.
When decommissioning Draugen, it was concluded that it would be best to use Allsea's Pioneering Spirit to remove the topside with a single lift. The concrete shaft would be left in place, because the technology is not available today and that it would instead be turned into a bird's nest and at the same time benefit the established marine life. Brage, on the other hand, concluded that the topside is removed in the same way as the Draugen with single lift, and the steel jacket would also be removed, something that OKEA additionally has carried out studies on that show that this is possible.