Exploring Gender Moderation in the Indirect Relationship Between Need-Supportive Behavior and Intrinsic Motivation Through Competence Satisfaction
Abstract
I følge selvbestemmelsesteorien, kan ledere fremme indre motivasjon ved å tilfredsstille ansattes behov for opplevelse av kompetanse gjennom behovsstøttende atferd. Teorien forutsetter at denne effekten gjelder uavhengig av demografiske egenskaper, men det er mulig at dette ikke er tilfelle for grupper av ulike kjønn. Sosial rolleteori postulerer at menn og kvinner, gjennom sosialiseringsprosessen utvikler ulike måter å orientere seg på i sosiale kontekster og i forhold til prestasjon. Teorien indikerer at de ulike kjønnene vil ha ulikt utbytte av leders behovsstøttende atferd. For å teste disse antakelsene forsøkte dette studie å etablere den medierende effekten av opplevd kompetanse på forholdet mellom behovsstøttende atferd og indre motivasjon, samt utforske hvorvidt kjønn moderer dette indirekte foholdet. Studiets design er krysseksjonelt og inkluderte 200 norske ansatte som ble belelig rekrutert av forskningsteamet. Den modererte mediasjonsanalysen etablerte den medierte effekten av tilfredsstilt kompetanse på forholdet mellom behovsstøttende atferd og internalisert motivasjon, samt bekreftet at kjønn modererer den indirekte effekten. Resultatene indikerte at behovsstøttende atferd har en positiv effekt for begge kjønn, men at menn har større utbytte av en støttende leder enn kvinner. Funnene har implikasjoner for videre forskning på dette feltet og for hvordan ledere kan optimalisere den sosiale konteksten for å øke motivasjonen hos sine ansatte. Nøkkelord: behovsstøttende atferd, selvbestemmelsesteori, kjønnsforskjeller, norske ansatte, moderert mediasjon, indre motivasjon According to the self-determination theory, managers can promote intrinsic motivation by satisfying their employees' needs for competence through need-supportive behavior. The theory expects this to occur regardless of demographic properties among the employees. However, social role theory suggests that the effect may be different between gender groups. Social role theory implies that through socializing, men, and women become differently oriented in terms of social contexts and goals, possibly indicating that the genders might benefit differently from their manager's need-supportive behavior. To test this assumption, the present study aimed to establish the mediating effect of competence satisfaction on the relationship between need-supportive behavior and intrinsic motivation and explore whether gender moderates this indirect relationship. The cross-sectional study included 200 Norwegian employees conveniently recruited by the research team. The moderated mediation established the mediating effects of competence satisfaction on the relationship between need-supportive behavior and intrinsic motivation and confirmed the moderating effects of gender. The results indicated that need-supportive behavior positively affects competence satisfaction for both genders, but that men benefit more from supportive leader behaviors than women. The findings provide practical insights for future studies on gender-specific leadership and how managers can optimize the social context to enhance employee motivation. Keywords: need-supportive behavior, self-determination theory, gender differences, Norwegian employees, moderated mediation, intrinsic motivation