Undersøkelse av sammenheng mellom motivasjonsfaktorene lidenskap, standhaftighet og veksttankesett blant studenter.
Abstract
SammendragFormålet med denne studien er å forstå sammenhengen mellom lidenskap, standhaftighet og veksttankesett blant studenter. Disse tre faktorene virker sentrale for utvikling av ekspertiseferdigheter, og en dypere forståelse av disse motivasjonsfaktorene kan ha en praktisk innvirkning i eksempelvis akademia. Tidligere studier kan gi godt grunnlag for å anta at det eksisterer en sammenheng mellom faktorene, men benyttelse av nye måleinstrumenter kan potensielt øke forståelsen for konstruktene. 589 svarte på undersøkelsen, hvorav 244 oppga at de var studenter. Svarene ble samlet inn gjennom selvrapporteringsskjema og dataene ble analysert i SPSS 29. En Spearman Rho korrelasjonsanalyse viste en sterk positiv korrelasjon mellom veksttankesett og standhaftighet rs(243) = .65, p < .01, en moderat korrelasjon mellom lidenskap og veksttankesett rs(243) = .53, p < .01 og en moderat positiv korrelasjon mellom lidenskap og standhaftighet rs(243) = .51, p < .01. Studien konkluderer med at det eksisterer en positiv korrelasjon mellom motivasjonsfaktorene standhaftighet, veksttankesett og lidenskap, som kan underbygge argumentene om dette er sammenvevde konstrukt som kan gi en dypere forståelse av læring, ferdighetsutvikling og prestasjon. Videre forskning burde videreutvikle og validere de nye måleinstrumentene som er brukt, og tilstrebe å oppnå en dypere forståelse for konseptualiseringen av konstruktene. Nøkkelord: grit, standhaftighet, veksttankesett, lidenskap, ferdighetsutvikling, motivasjonDenne oppgaven er skrevet i henhold til Publication Manual of the American Psychological Association, 7th edition (American Psychological Association, 2020) AbstractThe purpose of this study is to understand the relationship between passion, perseverance, and growth mindset amongst students. These three motivational factors are pivotal in the development and acquiree of skills and expertise, which can further have a practical implication in academics. Previous empirical findings argues that there is good reason to believe there is a significant relationship between the three factors, but in this study the usage of new measuring instruments and a deeper dive into the conceptualization of the motivational factors can potentially gather a broader understanding of the constructs that can have practical implications in for example academic achievement. This study had a total of 589 respondents, where 244 reported that they were students. The answers were gathered through self-report schemas, where the data was analyzed in SPSS 29. A Spearman Rho correlation analysis showed a strong moderate to positive correlation between growth mindset and perseverance rs(243) = .65, p < .01, a moderate correlation between passion and growth mindset rs(243) = .53, p < .01, and a moderate correlation between passion and perseverance rs(243) = .51, p < .01. This study concludes that there is a positive correlation between the motivational factors passion, perseverance and growth mindset, that can further strengthen the arguments that these are woven together concepts that can together explain motivation and achievement. Further research should focus on developing and validate the new measuring instruments and strive to gather a deeper understanding of the constructs. Keywords: grit, perseverance, growth mindset, passion, skill development, motivationThis thesis is written within the guidelines of the Publication Manual of the American Psychological Association, 7th edition (American Psychological Association, 2020).