En undersøkelse av sammenhengen mellom utholdenhet og tilbøyeligheten for flyt
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138153Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3123]
Sammendrag
Dette studiet undersøker sammenhengen mellom utholdenhet, tilbøyeligheten for flytopplevelser og alder. Utholdenhet er evnen til å opprettholde innsats over tid til tross for motgang og spiller en avgjørende rolle i å muliggjøre målrettet trening. Flyt er en autotelisk opplevelse hvor individet er fullstendig oppslukt i en oppgave og oppnår optimal balanse mellom opplevde utfordringer og ferdigheter. Sammenhengen mellom utholdenhet og flyt kan være vesentlig for læring, ferdighetsutvikling og ekspertise. Utvalget bestod av 589 deltakere mellom 18 og 83 år (M = 37.17, SD = 16.60). Det ble utført en Spearman Rho korrelasjonsanalyse i SPSS for å analysere dataene. Resultatene viste en signifikant positiv korrelasjon mellom utholdenhet og tilbøyeligheten for flyt (r = .53), flyt og alder (r = .35), og utholdenhet og alder (r = .26). Dette fremhever betydningen av utholdenhet, som kan bidra til å øke tilbøyeligheten for flytopplevelser og omvendt, samt en viss økning med alderen. Studiet diskuterer mulige årsaker til disse funnene og sammenligner med tidligere forskning. Bruken av de nyutviklede skalaene for utholdenhet og flyt har implikasjoner for å fylle kunnskapsgap og dypere forståelse av disse faktorene. Fremtidig forskning bør benytte de nye måleinstrumentene gjennom longitudinelle studier med variert utvalg og bred aldersspredning for å forbedre forståelsen av hvordan utholdenhet, flyt og alder påvirker læring og prestasjoner.
Nøkkelord: Utholdenhet, Flyt, Alder, Prestasjon This study examines the relationship between perseverance, flow proneness, and age. Perseverance refers to the ability to maintain effort over time despite setbacks and is crucial for facilitating deliberate practice. Flow is an autotelic experience where the individual becomes fully immersed in a task and achieves an optimal balance between perceived challenges and skills. The connection between perseverance and flow proneness can be essential for learning, skill development, and expertise. The sample consisted of 589 participants aged between 18 and 83 years (M = 37.17, SD = 16.60). A Spearman Rho correlation analysis was conducted using SPSS. The results revealed a significant positive correlation between perseverance and flow (r = .53), flow and age (r = .35), and perseverance and age (r = .26). These findings highlight the importance of perseverance, which may contribute to an increased propensity for flow experiences and vice versa, as well as a certain increase with age. The study discusses potential explanations for these findings and compares them with prior research. The utilization of newly developed scales for measuring perseverance and flow proneness has implications for addressing and filling knowledge gaps and gaining a deeper understanding of these factors. Future research should utilize these new measurement tools through longitudinal studies with a diverse sample and a wide age range to enhance our understanding of how perseverance, flow, and age affect learning and performance.
Keywords: Perseverance, Flow, Age, Performance