"If we are going to encounter lots of these words, then I am not prepared" - Academic vocabulary knowledge and attitudes towards English courses among upper secondary students in Norway
Abstract
Denne studien har undersøkt reseptivt akademisk ordforråd blant elever ved studieforberedende program i norsk videregående skole, samt deres holdninger og erfaringer med de tre engelskfagene. Dette ble gjort for å kunne utforske i hvilken grad disse fagene bidrar til å forberede elevene på typen engelsk som brukes i høyere utdanning. En digital spørreundersøkelse bestående av spørsmål om holdninger og erfaringer rundt de tre engelskfagene etterfulgt av ordforrådstesten Academic Vocabulary Test (Pecorari et al., 2019) ble fullført av 145 VG1-elever og 69 VG3-elever på 4 forskjellige videregående skoler. Resultatene viste at VG3-elevene skåret betydelig høyere på ordforrådstesten enn VG1-elevene, noe som kan indikere at akademisk ordforråd øker i takt med elevenes progresjon gjennom videregående. Denne forskjellen ser ikke ut til å bli påvirket av å ha tatt ett av eller begge programfagene i engelsk, da resultatene til VG3-elevene ikke viste noe signifikant forskjell mellom de som hadde tatt engelsk programfag og de som kun hadde engelsk på førsteåret. De fleste elevene (71%) oppnådde minstenivået for mestring på 86.7%, altså en score ≥ 32 av totalt 57 (Warnby et al., 2023), mens kun 18% av elevene greide å oppnå det optimale mestringsnivået på 96.7%, score ≥ 45. Hele 29% av elevene greide ikke å skåre over minstenivået, noe som kan tyde på at disse elevene kan oppleve utfordringer i møte med akademiske tekster på engelsk. For elevene fremstod alle engelskfagene som relativt enkle, likevel syns de fleste at ordforrådstesten var vanskelig, noe som kan indikere at det er et gap mellom det engelsk akademiske ordforrådet elevene trenger for å mestre høyere utdanning og det engelsk akademiske ordforrådet de har. Denne studien støtter tidligere forskning som peker mot behovet for mer eksplisitt undervisning i akademisk ordforråd i engelskfagene på videregående for å kunne forberede elevene bedre på den typen engelsk de kan forvente å møte i høyere utdanning. This study investigated receptive academic vocabulary knowledge among study preparatory students, as well as their attitudes towards and experiences with the three English courses in Norwegian upper secondary school. This was done to explore to what extent these courses prepare students for the English used in higher education. An online survey containing questions of attitudes and experiences about the three English courses followed by the Academic Vocabulary Test (Pecorari et al., 2019) was administered to 145 first year students (VG1) and 69 third year students (VG3) across 4 different upper secondary schools. The results showed that VG3 students scored significantly higher than VG1 students, indicating a progression in academic vocabulary knowledge throughout upper secondary school. This difference, however, seems not to be affected by the number of English courses the students had completed as no significant difference in vocabulary scores was found between VG3 students who had taken one or both optional English courses and those who had only completed the obligatory English course. Most students (71%) reached at least the lower mastery threshold of 86.7% for basic text comprehension, which for this test is a score ≥ 32 out of a total of 57 (Warnby et al., 2023), but only 18% of students managed to reach the recommended mastery threshold of 96.7%, a score ≥ 45. As total of 29% failed to reach either threshold, suggesting these students may experience difficulties reading academic texts in English. All English courses were perceived as relatively easy, which could explain why most students reported feeling well prepared for English in higher education and suggests they may feel proficient enough in English. However, most students also perceived the vocabulary test as difficult, indicating a gap between the academic vocabulary knowledge they need to succeed in higher education and the academic vocabulary knowledge they possess. This study supports previous research calling for more explicit instruction of academic vocabulary in English courses at upper secondary school, in order to better prepare students for the English they can expect to encounter in higher education.