Lærerens relasjonskompetanse sin effekt på akademisk og sosio-emosjonell utvikling blant grunnskoleelever med ADHD
Description
Full text not available
Abstract
Litteraturstudien tar for seg lærer-elev relasjonen og effekten denne har på den akademiske og sosio-emosjonelle utviklingen til grunnskoleelever med ADHD. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan påvirker kvaliteten på lærer-elevrelasjonen den akademiske og sosio-emosjonelle utvikling til grunnskoleelever med ADHD?» Artiklene i søket viser at relasjonen har en positiv indirekte effekt på elevenes akademiske utvikling, der det ser ut til at effekten er størst på elevenes motivasjon og engasjement heller enn selve studeringsevnen. Videre viser funnene en mer tvetydig, men også positiv effekt på deres sosio-emosjonelle utvikling, som for eksempel selvregulering og prososial atferd. Det er ikke gjort mye forskning enda på effekten lærer elev relasjonen har på elever med ADHD, og det er derfor et behov for mer forskning. Funnene i denne oppgaven tyder på at lærer-elev relasjonen kan ha positiv innvirkning på skolehverdagen til elever med ADHD, da både akademisk og sosio-emosjonelt. Av den grunn er det viktig å forske mer på for å best mulig kunne bedre skolen for alle elever; med og uten ADHD. The literature study deals with the teacher-pupil relationship and the effect this has on the academic and socio-emotional development of pupils age 6-16 with ADHD. The assignment's research question is: "How does the quality of the teacher-pupil relationship affect the academic and socio-emotional development of primary and middle school pupils with ADHD?" The articles in the search show that the relationship has a positive indirect effect on the pupils' academic development, where it seems that the effect is greatest on the pupils' motivation and commitment rather than their ability to study. Furthermore, the findings show a more ambiguous, but also positive effect on their socio-emotional development, such as self-regulation and prosocial behaviour. Not much research has yet been done on the effect the teacher-student relationship has on students with ADHD, and there is therefore a need for more research. The findings in this thesis suggest that the teacher-pupil relationship can have a positive impact on the school life of pupils with ADHD, both academically and socio-emotionally. For that reason, it is important to do more research in order to best be able to improve the school for all students; with and without ADHD.