Relasjonens betydning i arbeid med sårbare barn og unge
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136810Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1437]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven retter søkelys mot hvordan relasjonen påvirker arbeidet med sårbare barn og unge. Forskning viser at barn og unge sammenlignet med øvrig befolkning, har dårligere utfall på indikatorer som arbeid, psykisk helse og økonomi for å nevne noen (Bufdir, 2022). Dette medfører en økt sårbarhet for barnevernsbarn.
Ved å arbeide i barnevernsfeltet vil en møte på ulike barn, med ulike opplevelser og behov. Oppgaven ser på ulike modeller, teorier og forståelsesrammer for å kunne møte barn og unge på en meningsfull måte. Det er lagt vekt på ulike kommunikasjonsstrategier og hvordan disse tilnærmingene kan være hensiktsmessig i etableringen av relasjon. Videre går oppgaven inn på hva barn og unge vektlegger i relasjonen til barnevernsarbeiderne som møter dem og hvordan dette bidrar til økt medvirkning og samarbeid.
Oppgaven vil se nærmere på kjærlighetsbegrepets inntreden i barnevernloven og hvorfor dette kan anses som en viktig del av relasjonskompetansen. Kjærlighetsbegrepet har fått både positiv og mer kritisk oppmerksomhet. Den mest utbredte kritikken handler om hvordan kjærlighet skal forstås og tolkes i en profesjonell kontekst.
Samlet sett vil oppgaven rette fokus mot hvilke forutsetninger som trenger å ligge til grunn for at en relasjon kan bygges. Forutsetninger som personlige egenskaper, organisatoriske ordninger og fagkunnskap er viktige momenter. En sentral del av oppgaven er også hvordan kjærlighet kan være en viktig faktor i arbeid med barn og unge, og hvordan kjærlighet bidrar til ungdommens personlige utvikling og følelse av trygghet og anerkjennelse. This thesis focuses on how the relationship affects the work with vulnerable children and young people. Research shows that compared to the rest of the population, children and young people have worse outcomes on indicators such as work, mental health and finances to name a few (Bufdir, 2022). This results in increased vulnerability for children in child care.
By working in the child protection field, you will meet different children, with different experiences and needs. The assignment looks at various models, theories and frameworks of understanding to be able to meet children and young people in a meaningful way. Emphasis has been placed on different communication strategies and how these approaches can be appropriate in establishing a relationship. Furthermore, the thesis goes into what children and young people emphasize in the relationship with the child welfare workers who meet them and how this contributes to increased participation and cooperation.
The assignment will take a closer look at the introduction of the concept of love in the Child Protection Act and why this can be considered an important part of relationship competence. The concept of love has received both positive and more critical attention. The most widespread criticism concerns how love should be understood and interpreted in a professional context.
Overall, the thesis will focus on the prerequisites that need to be the basis for a relationship to be built. Prerequisites such as personal characteristics, organizational arrangements and professional knowledge are important aspects. A central part of the thesis is also how love can be an important factor in work with children and young people, and how love contributes to the young person's personal development and sense of security and recognition.