Liminal Spaces and Reenactment in The Act of Killing
Abstract
Denne artikkelen utforsker ideer om representasjon i dokumentarfilm fokusert på Joshua Oppenheimers film fra 2012, "The Act of Killing". Den prøver å ta opp spørsmål angående ekthet og effektivitet i gjenskapelse, vurdering og refleksjon av hendelser i fortiden. Ved å ta tak i temaene gjenskaping og liminale rom i filmproduksjon, kan hovedforskningspørsmålene formuleres slik:Hvordan påvirker teknikker for gjenskaping og tilstedeværelsen av liminale rom i "The Act of Killing" oppfattelsen av autentisiteten til historien eller fortellingen som den sentrale protagonisten, Anwar Congo, søker å formidle? Hvordan manifesterer blurtingen av linjene mellom tillit og mistillit når det gjelder autentisitet i fortellingen så vel som mellom virkelighet eller dramatisering seg i filmen? Hvordan adresserer filmisk stil og fortellertanke i disse henseender de ovennevnte ideene og utfordrer konvensjonell dokumentarfilmproduksjon, til tross for skrekkene den presenterer og makten den gir til gjerningsmennene av skrekkene? This article explores ideas of representation in documentary filmmaking focused on Joshua Oppenheimer’s 2012 film The Act of Killing. It attempts to address issues regarding authenticity and efficacy in recreation, consideration, and reflection on accounts of events past. Tackling the topics of reenactment and liminal spaces in filmmaking, the main research questions may be framed as follows: How do techniques of reenactment and the presence of liminal spaces in "The Act of Killing" impact the perceived authenticity of the story or narrative that the central protagonist, Anwar Congo, sets out to convey? How does the blurring of lines between trust and mistrust in terms of authenticity of the narrative as well as between reality or dramatization manifest in the film? How does filmic style and narrative consideration in these regards address the above ideas and challenge conventional documentary filmmaking, despite the horror it presents and the power it hands over to the perpetrators of horror?