Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMøller, Ina
dc.contributor.advisorLeirdal Stokkan, Marianne
dc.contributor.advisorHoff Antonsen, Jeanett
dc.contributor.authorHerskedal, Valentine
dc.contributor.authorMong, Ellen
dc.date.accessioned2024-06-28T17:20:49Z
dc.date.available2024-06-28T17:20:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187446199:229122130
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136738
dc.description.abstractBakgrunn: Ved bioingeniørutdanningene i Norge er det identifisert et behov for å øke undervisningens arbeidslivsrelevans. For å imøtekomme behovet er CaseMedLab-prosjektet opprettet med et mål om å danne en digital case-bank på en felles læringsplattform, med caser fra ulike arbeids- og praksisplasser. Formålet med bacheloroppgaven var å utarbeide studentaktive case-baserte kurs innenfor fagområdet nukleærmedisin som skal inngå som en del av dette prosjektet. Metode: Kursene baserte seg på caser innhentet av fagpersonell ved nukleærmedisinsk avdeling på St. Olavs Hospital i Trondheim, og tar utgangspunkt i utvalgte nukleærmedisinske undersøkelser. Utvikling av kursene ble gjort ved hjelp av verktøyet Rise 360 i programvaren Articulate. Det ble rekruttert et testpanel samt utviklet en spørreundersøkelse for å vurdere kvalitet på kursene. Resultat: Det ble utviklet fem kurs innenfor fagområdet nukleærmedisin. Spørreundersøkelsen viste at testpanelet som helhet vurderte de case-baserte kursene til å være interaktive, supplerende til undervisning og fremme studentaktiv læring. Derimot rapporterte testpanelet også forbedringspotensialer i kursets brukervennlighet og innhold. Konklusjon: På bakgrunn av testpanelets tilbakemeldinger ble de utviklede case-baserte kursene vurdert til å mangle et bioingeniørfaglig perspektiv, og kunne forbedres med tanke på navigasjon. Likevel ble kursene vurdert til å være i tråd med CaseMedLab sine ambisjoner ved å gi læringsutbytter innenfor nukleærmedisin, samt fremme studentaktiv læring.
dc.description.abstractBackground: Within the biomedical laboratory scientist education programs in Norway, there has been identified a need to increase workplace relevance in the education. To address this need, the CaseMedLab-project was established with the aim of creating a digital case bank on a shared learning platform, featuring cases from various workplaces and internships. The purpose of this bachelor thesis was developing student-active case-based courses within the field of nuclear medicine to be included as part of this project. Method: The courses were based on patient-cases collected by professionals at the nuclear medicine department at St. Olavs Hospital in Trondheim and are based on selected nuclear medicine examinations. The courses were developed using the Rise 360 tool within the Articulate software. A test group was recruited, and a survey was developed to assess the quality of the courses. Results: Five courses were developed within the field of nuclear medicine. The survey indicated that the test group as a whole considers the case-based courses to be interactive, complementary to teaching, and promote student-active learning. However, the test group also reported areas for improvement in the courses' user friendliness and content. Conclusion: Based on the feedback from the test group, the developed case-based courses were assessed to lack a perspective from the biomedical laboratory scientist field and could be improved in terms of navigation. Nevertheless, the courses were considered to align with the ambitions of CaseMedLab by providing learning outcomes within nuclear medicine and promoting student-active learning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av digitale case-baserte kurs innen nukleærmedisin for CaseMedLab-prosjektet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel