Hvordan kan tverrprofesjonelt samarbeid bidra til å forebygge frafall i videregående skole?
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Description
Full text not available
Abstract
SammendragFrafall i videregående skole er et vedvarende og alvorlig samfunnsproblem. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at hver femte elev slutter før fullført videregående utdanning (SSB, 2023). For den enkelte elev kan frafall føre til utenforskap ved å miste tilgang til høyere utdanning og arbeidsliv. Utenforskap knyttes igjen sammen med dårligere psykisk og fysisk helse, rus og kriminalitet. Rapporter viser at utenforskap som følge av frafall i videregående skole koster samfunnet flere titalls milliarder kroner hvert år (St.meld.14 (2022-2023). Årsakene til frafall er sammensatte, men faglige problemer, mobbing, ensomhet og psykiske problemer er angitt som de vanligste årsakene (Hernes, 2010). Langsiktig og målrettet arbeid på flere områder viser positiv effekt i å redusere frafall (Hernes, 2010). Lærere og spesialpedagoger er kjempeviktige for forebygging av frafall, men de gir uttrykk for at de alene hverken har ressurser eller kompetanse til å hjelpe elever med sammensatte problemer. En av styrkene med tverrprofesjonelt samarbeid er at elevens utfordringer og problemer kan betraktes av flere personer med ulik faglig bakgrunn (Willumsen, 2021). Flere profesjoner kan trekkes inne ved behov og være involvert i varierende grad underveis i samarbeidet. Et sammensatt team rundt elever med fare for frafall kan hjelpe eleven gjennom økt faglig mestring, ivaretagelse av god psykisk helse og slik forhindre utenforskap. Prosjekter med tverrfaglig samarbeid i skolen har vist at lærere er positive til og har god erfaring med et lag rundt eleven fordi det øker elevens læringsutbytte samtidig som det frigir tid til undervisning (Christensen & Godø, 2021). Denne oppgaven skal drøfte hvordan tverrprofesjonelt samarbeid kan bidra til å redusere frafall i videregående skole. AbstractDropouts from upper secondary school is a persistent and serious societal issue. Statistics from the Central Bureau of Statistics show that one in five students quits before completing upper secondary education (SSB, 2024). For the individual student, dropout can lead to social exclusion by losing access to higher education and the labor market. Social exclusion is in turn linked to poorer mental and physical health, substance abuse, and crime. Reports indicate that social exclusion resulting from dropout in upper secondary school costs the society several tens of billions of kroner annually (St. meld.14 (2022-2023). The reasons for dropout in upper secondary school are multifaceted, but academic difficulties, bullying, loneliness, and mental health issues are cited as the most common causes (Hernes, 2010). Long-term and targeted efforts across multiple domains show positive effects in reducing dropout rates (Hernes, 2010). Teachers and special educators are crucial for dropout prevention, but they express that they neither have the resources nor the expertise alone to assist students with complex issues. A multidisciplinary team around students at risk of dropout can help address challenges in various areas simultaneously. One strength of interdisciplinary collaboration is that the student's challenges and issues can be considered by multiple individuals with different professional backgrounds (Willumsen, 2021). Various professions can be involved as needed and to varying degrees throughout the collaboration process. Projects involving interdisciplinary collaboration in schools have shown that teachers are receptive to and have positive experiences with a team around the student because it enhances the student's learning outcomes while freeing up time for teaching (Christensen & Godø, 2021). This bachelor’s thesis aims to look at how interdisciplinary collaboration can contribute to reducing dropout rates in upper secondary school.