Sosialarbeiderens forebyggende arbeid i skolen
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1437]
Abstract
Denne oppgaven utforsker hvordan sosialarbeideren kan bidra til effektivt forebyggende arbeid på skolen, med fokus på både deres rolle, arbeidsmetoder og betydningen av dette arbeidet.Tradisjonelt har skolen vært dominert av lærere, men sosialarbeidere bringer en annen type kompetanse til skolen. Bourdieus teori viser hvordan maktforhold og posisjoner påvirker interaksjonen mellom ulike yrkesgrupper på skolen. Sosialarbeidere møter ofte motstand i kampen om definisjonsmakt og anerkjennelse av sin kompetanse. Til tross for behovet for deres fagkunnskap, opplever de ofte lav status og begrenset handlekraft på skolen.For å styrke sin posisjon, må sosialarbeidere kunne omsette sin kapital til relevante bidrag innen skolefeltet. Samarbeid med skoleledelsen og andre sentrale aktører med makt er viktig for å få handlingskraft og innpass. Et godt skolemiljø er avgjørende for å forme elevers holdninger og verdier. Forebyggende tiltak, som sosiale aktiviteter, styrker ikke bare elevenes sosiale kompetanse, men kan også bidra til å forebygge frafall, mobbing og andre negative konsekvenser. Investering i forebyggende tiltak på skolen kan derfor ha store økonomiske og samfunnsmessige fordeler på lang sikt. This thesis explores how social workers can contribute to effective preventive work in schools, focusing on their role, methods, and the significance of this work.Traditionally, schools have been dominated by teachers, but social workers bring a different type of expertise to the school environment. Bourdieu's theory demonstrates how power dynamics and positions influence the interaction between various professional groups within schools. Social workers often encounter resistance in the struggle for recognition and acknowledgment of their expertise. Despite the need for their specialized knowledge, they often experience low status and limited agency within the school system.To strengthen their position, social workers must be able to translate their expertise into relevant contributions within the educational field. Collaboration with school leadership and other key stakeholders with power is crucial to gaining agency and influence.A positive school environment is crucial for shaping students' attitudes and values. Preventive measures, such as social activities, not only enhance students' social skills but can also help prevent dropout, bullying, and other negative consequences. Investing in preventive measures in schools can therefore have significant long-term economic and societal benefits.