Show simple item record

dc.contributor.advisorSelbæk Myhre, Ronny
dc.contributor.authorSkahjem, Joachim
dc.date.accessioned2024-04-24T17:19:20Z
dc.date.available2024-04-24T17:19:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:156029246:24446116
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3128001
dc.description.abstractDenne oppgaven er en utforskning av klima- og økologi krisen som en systemisk problemstilling som nødvendiggjør en revolusjon. Det første kapittelet introduserer alvorlighetsgraden av den aktuelle krisen, og presenterer den som en eksistensiell krise som menneskeheten står overfor generelt, og det globale sør spesielt. Deretter utforsker andre, tredje og fjerde kapittel kompleksitetene ved denne eksistensielle krisens systemiske natur. Kapitalisme er skissert som et historisk spesifikt økonomisk system som først og fremst er basert på en bestemt form for eiendomsforhold: privat eiendom. Det kapitalistiske systemet, og dets indre imperativer, blir først redegjort før de undersøkes gjennom en rekonstruksjon av The Robbery of Nature. I denne boken argumenterer Foster og Clark for at kapitalisme er et iboende uholdbart system hvis imperativ om uendelig utvinning og vekst forårsaker enorm ødeleggelse på planeten. De fire forskjellige økonomiske systemene diskutert av Foster og Clark, moderne kapitalisme, grønn kapitalisme, promethiansk "sosialisme" og økososialisme, blir deretter evaluert mot det teoretiske rammeverket til Kristin Raworths Donut Economics for å vurdere deres økologiske kompabilitet. Evalueringen av grønn kapitalisme, i det tredje kapittelet, er gjort gjennom en rekonstruksjon av Paul Hawkens foreslåtte versjon av grønn kapitalisme i hans bok Natural Capitalism fra 1999. Det neste kapittelet utforsker økososialisme og vurderer det som det eneste av de fire økonomiske systemene som er forenlig med kravene til bærekraft som er fremsatt av Raworth. Med dette i bakhodet blir klimakampen en bevegelse mot økososialisme; den fullstendige avskaffelsen av fossilkapitalismen. Metodene denne økososialistiske revolusjonen kan bruke, og fortsatt opprettholde moralsk legitimitet, diskuteres i det siste kapittelet. Tre ulike moralske tilnærminger presenteres; pasifisme, ikke-pasifisme og antipasifisme. Først skisseres den moralske pasifismen som har preget klimabevegelsen så langt. Deretter introduseres en rekonstruksjon av Andreas Malms argument for strategisk ikke-pasifisme, med vekt på eiendomsødeleggelse, som et alternativ. Hans kritikk av moralsk pasifisme gjør ikke eksplisitt en definitiv moralsk begrensning for motstandshandlinger, og derfor utforskes en endelig tilnærming. Frantz Fanons The Wretched of the Earth representerer den antipasifistiske tilnærmingen til motstand, og gir dermed et mindre restriktivt perspektiv til de moralske begrensningene til den økososialistiske revolusjonen. Summen av disse overveielsene gir en tenkelig skisse for klimabevegelsen som fungerer som et alternativ til dominerende tanker om temaet.
dc.description.abstractThis thesis is an exploration of the climate and ecological crises as systemic issues that necessitates a revolution. The first chapter introduces the severity of the crisis at hand, and presents it as an existential crisis facing humanity in general, and the Global South in particular. Then the second, third and fourth chapters explore the intricacies of the systemic nature of this existential crisis. Capitalism is outlined as a historically specific economic system that is predicated primarily on a particular form of property relations: private property. The capitalist system, and its internal imperatives, are first explicated before they are examined through a reconstruction of The Robbery of Nature. In this book, Foster and Clark argue that capitalism is an inherently unsustainable system whose imperative of infinite extraction and growth on a finite planet is bound to wreak destruction on the planet. The four different economic systems discussed by Foster and Clark, modern capitalism, green capitalism, promethean “socialism” and eco-socialism, are then evaluated against the theoretical framework of Kristin Raworth’s Doughnut Economics to determine their ecological merit. The evaluation of green capitalism in particular is, in the third chapter, done through a reconstruction of Paul Hawken’s proposed version of green capitalism in his 1999 book Natural Capitalism. The next chapter explores eco-socialism and evaluates it as the only one of the four economic systems that is compatible with the demands for sustainability put forth by Raworth. With this in mind, the climate struggle becomes the struggle towards eco-socialism; the complete abolition of fossil capitalism. The methods this eco-socialist revolution can employ, and still maintain moral legitimacy, are discussed in the final chapter. Three different moral approaches are presented; pacifism, non-pacifism and anti-pacifism. First, the moral pacifism that has characterised the climate movement thus far is outlined. Then a reconstruction of Andreas Malm’s argument for strategic non-pacifism, with an emphasis on property destruction, is introduced as an alternative. His criticism of moral pacifism does not make explicit a definitive moral limitation to acts of resistance, and so a final approach is explored. Frantz Fanon’s The Wretched of the Earth represents the anti-pacifist approach to resistance, and thus lends a less restrictive perspective to the moral limitations of the eco-socialist revolution. The sum of these deliberations present a conceivable outline for the climate movement that serves as an alternative to predominant thoughts on the subject.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAbolishing Fossil Capitalism: A Philosophical Examination of the Systemic Nature of the Climate Crisis
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record