Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCowan, Yuri
dc.contributor.authorLarsen, Kristina
dc.date.accessioned2024-01-11T18:19:38Z
dc.date.available2024-01-11T18:19:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:158875658:29830829
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111208
dc.description.abstractDenne avhandlingen ser på tre fiksjonelle verker innenfor Viktoriansk Gotisk sjanger. Nærvær, fravær og det ukjente er fryktgeneratorer, og denne avhandlingen utforsker hvordan disse genererer frykt. Tre aspekter benyttes til analysene. Først har vi det historiske aspektet, der Richard Marshs The Beetle granskes. Xenofobi, etnosentrisme og frykten for det ukjente synliggjøres av den reverserte kolonialismen som tittelkarakteren fører med seg til Storbritannia, og understrekes av tvetydigheten av kjønn og fysisk form, samt Beetles påvirkning av psyke, respektabilitet, og kroppene til offrene dets. Beetle forårsaker nærvær, fravær og frykten for det ukjente gjennom sin eksistent, noe som gjør vesenet til en legemliggjørelse av fryktgenerering. Så kommer det psykologiske og psykoanalytiske aspektet, som fokuserer på Arthur Machens The Great God Pan. Den fremmede gjennomborer et "slør" som avdekker skrekkens rike. Karakterene blir tvunget til å bruke forsvarsmekanismer for å beskytte seg mot det ukjentes terror. Psykologiske og degenerative påvirkninger er legemliggjort av Helen Vaughans kjønn, uhyggelige utseende og hennes formløshet under hennes død. Til sist følger en analyse av novellen The Turn of the Screw av Henry James, analysert gjennom en tematisk og tekstlig linse. Tekstens narrative struktur er full av fravær, hull, kontraster og brå avslutninger. James bruker disse tekstlige aspektene for å tydeliggjøre tilstedeværelsen av noe fremmed. Tematisk fokuserer novellen i stor grad på fatalistisk isolasjon, mer spesifikt selvpåført isolasjon, og hvordan isolasjon genererer frykten for det ukjente.
dc.description.abstractThis thesis looks at three works of fiction from the Victorian Gothic genre. Presences, absences and the unknown are generators of fear, and this thesis explores how they generate it. Three aspects are used to analyse the texts. First is the historical aspect, from which Richard Marsh’s The Beetle is scrutinised. Xenophobia, ethnocentrism, and fear of the unknown is made visible by the reverse colonialism which the titular character brings to British soil, and is underlined by the ambiguity of its gender and form, as well as its influence on the psyche, respectability, and body of its victims. The Beetle engenders presence, absence and the unknown through its existence, making it the embodiment of fear generation. Second is the psychological and psychoanalytical aspect, which focuses on Arthur Machen’s The Great God Pan. The Other pierces a ‘veil’ that then reveals the realm of horror. Characters are forced to employ defence mechanisms to protect themselves from the terror of the unknown. Psychological and degenerative influences are embodied by Helen Vaughan’s gender, uncanny looks, and her formlessness in her death. Last is the short story The Turn of the Screw by Henry James, analysed through a thematic and textual lens. The text’s narrative structure is full of absences, gaps, contrasts, and sudden endings. James uses those textual aspects to make clear the presence of something Other. Thematically, the novella focuses largely on fatalistic isolation, more specifically self-inflicted isolation, and how isolation generates the fear of the unknown.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titlePresence, Absence, and the Fear of the Unknown: Terror, degeneration, and isolation in Victorian Fiction
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel