Det emosjonelle interkulturelle møtet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3088162Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3908]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39956]
Originalversjon
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023, 17 (1), 34-54. 10.23865/up.v17.3395Sammendrag
Denne intervjustudien drøfter hvordan internasjonal praksismobilitet i lærerutdanning kan bidra til utvikling av lærerstudenters emosjonelle og interkulturelle kompetanse. Problemstillingen tar utgangspunkt i hvordan lærerstudenter fra Norge beskriver sine emosjonelle og interkulturelle erfaringer fra et gjennomført praksisopphold i Tanzania. Funnene viser at lærerstudentene opplever en utvikling i retning av økt interkulturell kompetanse på bakgrunn av praksismobilitet. Analysen indikerer at emosjoner medierer interkulturelle erfaringer og at regulering av emosjoner er sentralt i styrkingen av lærerstudentenes interkulturelle kompetanse. I studien avdekkes det at studentene bruker ulike emosjonsregulerende strategier. Et gjennomgående funn er at støtte fra sosiale omgivelser er blant de viktigste emosjonsregulerende strategiene på vei mot økt interkulturell kompetanse.