Show simple item record

dc.contributor.advisorSümer, Sevil
dc.contributor.authorKjelsli, Mette
dc.date.accessioned2023-07-21T17:21:14Z
dc.date.available2023-07-21T17:21:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067678:44999683
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080868
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan det sosiale mediet TikTok har påvirkning på barn og unges liv, og hvordan påvirkningen er synlig i skolen. TikTok har blitt en svært populær app de siste årene, og et økende antall barn og unge bruker appen. Fokuset har vært å undersøke hvordan TikTok kan påvirke barn og unges sosiale relasjoner til andre jevnaldrende og hvordan de opplever denne påvirkningen både i sosiale settinger på fritiden og på skolen. Problemstillingen har jeg derfor formulert slik: Hvordan påvirker bruk av TikTok barn og unges hverdag, og hvordan er dette synlig i skolen? Gjennom hele forskningen har også kjønnsforskjeller vært et av fokusområdene. Det teoretiske grunnlaget er utvalgt både på grunnlag av egne tanker om relevans på forhånd, men mye er også innhentet i takt med bearbeidingen og analysen av dataene. Kapitlet inneholder teori om internett og sosiale medier, kultur og teori om forestillinger om kjønn og kjønnsstereotypier. Forskningen tar utgangspunkt i perspektivene til 15 elever på et 7. trinn, og datagrunnlaget er hentet gjennom tre semistrukturerte fokusgruppeintervjuer, som det ble tatt lydopptak av. Datamaterialet er siden transkribert, kodet og kategorisert. Valget av analysekategorier i oppgaven falt på Bruk av TikTok, TikToks påvirkning sosialt og Synlighet i skolen, og i alle tre delene drøftes også kjønnsforskjeller. Hovedfunnene i studien viser at 12 av 15 informanter, og mange av de øvrige elevene i klassen har TikTok, og flere informanter oppgir at de i hvert fall kan bruke en til to timer om dagen på appen. Bruk innebærer for de fleste av informantene å se på innhold, og for noen å lage innhold. Videre kommer det fram at det er noen forskjeller i erfaringer knyttet til TikToks påvirkning av elevenes sosiale forhold til andre. Mens guttene i studien synes å være ganske lite interessert i samtaler om TikTok og å gjøre ting som har med TikTok å gjøre når de er sammen med venner, virker det som om TikTok tar noe mer plass i de sosiale situasjonene til jenter, i form av samtaler og etterligning av trender, blant annet. Dette gjelder egentlig relativt likt på fritiden som på skolen. I lys av teori, har vi sett på mulighetene for om forestillinger om kjønn og kjønnsstereotypier kan ha påvirkning på funnene, men også fokusert på at alle menneskers holdninger, interesser og egenskaper er individuelle, og ikke forutbestemt basert på deres kjønn. Det vi kan si med sikkerhet, er at barn og unges medievaner og digitale ferdigheter i dag er mer komplekse i dagens samfunn, og at dette kan føre med seg både muligheter og konsekvenser.
dc.description.abstractIn this thesis, I have investigated how the TikTok-application can impact the lives of children and adolescents, and how this impact is visible in school. TikTok has in the recent years emerged as a very popular app, and an increasing number of children and adolescents use the app. The focus has been to investigate how TikTok can impact the social relationships between peers and their experiences of TikTok’s impact both in social settings in their free time and at school. Therefore, I have formulated the problem as follows: How does the use of TikTok affect children and adolescents everyday life, and how is this visible in school? Throughout the research, I have also been focusing on gender differences. The theoretical basis in this thesis has been chosen both on the basis of my own reflections about relevance in advance, but parts of it has also been obtained during the processing and analysis of the collected data. The chapter contains theories about the Internet and social media, culture and theories associated with concepts of gender and gender stereotypes. This research is based on the perspectives of 15 pupils in 7th grade, and de data is obtained through three semi-structured interviews with focus groups, where audio recordings were made. Afterwards, the data was transcribed, coded and categorized. The chosen categories for the analysis is The Usage of TikTok, TikToks Impact on Social Elements and Visibility in School. All of these chapters discusses gender differences. The main findings in this study show that 12 out of 15 informants, and a majority of the pupils in their class, use TikTok, and several informants explains that they often spend at least one to who hours a day using the app. Usage means for most of the informants to watch content on TikTok, and for some to create content themselves. Furthermore, the findings show that there are some differences in experiences related to TikTok’s impact on the pupil’s social relationships with peers. While the boys in this study seems to be quite uninterrested in conversations involving TikTok and doing things that are related to TikTok when they are spending time with friends, it seems that TikTok occupies more time in the girls’ social situations, for instance conversations or imitations of trends. This applies comparatively equally to the informants’ free time as it does in school. Based on theory, we have investigated the possibilities of whether perceptions about gender and gender stereotypes influences on the findings in this study. But I have also been focusing on the fact that humans’ stances, interests and characteristics are individual, and not predetermined based on the individuals’ gender. We can state with certainty that children and adolecents’ media habits and digital proficiencies are more comlex in today’s society, which may bring along both opportunities and consequences.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av TikTok blant barn og unge: TikToks påvirkning på barn og unges hverdag og synlighet i skolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record