A Woman Written by a Man - En undersøkelse av forholdet mellom forfatterkjønn og karakterkjønn i tre stykker av Henrik Ibsen
Abstract
Bakgrunnen for denne oppgaven er internettfenomenene «a man written by a woman» og «men writing women». Det første er en positiv beskrivelse, mens det andre referer til at det er mange mannlige forfattere som beskriver kvinner på en måte mange lesere opplever komisk. Jeg undersøker hvordan menn skriver om kvinner og hvilke litterære mekanismer som kommer til syne i en slik prosess. Jeg benytter meg av ulike modeller for å undersøke forholdet mellom forfatterkjønn og karakterkjønn og bruker disse til å undersøke temaet i Et dukkehjem, Fruen fra havet, og Hedda Gabler av Henrik Ibsen. Gjennom å undersøke hvordan Ibsen har latt de kvinnelige karakterene innta fortellende roller i dramaene viser jeg at han har gitt dem stor plass i verkene og hvordan dette skiller seg fra den plassen kvinner tidligere har fått i litteraturen. Jeg viser også hvordan de tre dramaene er skrevet fra et kvinnelig perspektiv og hvordan dette viser at det også, selv om enkelte mannlige forfattere som skriver om kvinner på en måte som åpner dem for å bli latterliggjort, finnes mannlige forfattere som har forståelse for hvordan det er å være kvinne. The background for this thesis is the internet phenomena "a man written by a woman" and "men writing women". The first is a positive description, while the second refers to the fact that there are many male writers who describe women in a way that many readers find comical. I investigate how men write about women and which literary mechanisms come to light in such a process. I make use of various models to examine the relationship between author gender and character gender and use these to examine the theme in A Doll's House, The Lady from the Sea, and Hedda Gabler by Henrik Ibsen. By examining how Ibsen has let the female characters take on narrative roles in the dramas, I show that he has given them a large place in the works and how this differs from the position women have previously been given in literature. I also show how the three dramas are written from a female perspective and how this shows that, even though some male writers write about women in a way that opens them up to ridicule, there are male writers who understand what it is like to be a woman.