Positiv atferdsstøtte for barn og unge med atferd som utfordrer
Bachelor thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1155]
Abstract
Sammendrag
TittelPositiv atferdsstøtte for barn og ugne med atferd som utfordrer.
Introduksjon / bakgrunnAtferd som utfordrer forekommer hyppig hos barn og unge med psykisk utviklingshemming blant annet på grunn av biologiske faktorer, men også på grunn av manglende muligheter til å mestre hverdagen. Mange opplever derfor redusert livskvalitet. Konsekvenser kan være sosial isolasjon,psykiske vansker, manglende deltakelse, manglende selvbestemmelse, emosjonelle reguleringsvansker og stress. Det er derfor viktig arbeide for å forebygge og redusere utfordrende atferd og øke livskvalitet for slik å gjøre personen i stand til å delta aktivt i eget liv. Denne litteraturstudien tar for seg positiv atferdsstøtte som er en tilnærming med mål om økt livskvalitet.
Hensikt Hensikten med dette litteraturstudiet er å undersøke hvilken effekt positiv atferdsstøtte har på barn og unge med atferd som utfordrer. Fokuset er på sammenhengen mellom reduksjon av atferd som utfordrer og økt livskvalitet.
Metode Denne oppgaven er en litteraturstudie som besvares ved hjelp av fagfellvurderte forskningsartikler.
ResultatFem studier ble funnet. I disse studiene var livskvalitet sentralt. Studiene finner at økt livskvalitet har sammenheng med redusert utfordrende atferd og at positiv atferdsstøtte er viktig i det forebyggende arbeidet.
KonklusjonStudiene viser at det er en betydelig nedgang i utfordrende atferd hos barn og unge ved bruk av positiv atferdsstøtte. Dette oppnås ved implementering av positiv atferdsstøtte med fokus på livskvalitet i et livsløpsperspektiv. Det er videre behov for mer forskning på positiv atferdsstøtte sin langsiktige effektivitet på barn og unge.
NøkkelordPositiv atferdsstøtte, atferd som utfordrer, livskvalitet, psykisk utviklingshemming, samarbeid og forebyggende arbeid.
Antall ord7699 Abstract
TitlePositive Behaviour Support for Children and Youth with Challenging Behaviour
Introduction / background Challenging behavior occurs frequently in children and young people with intellectual disabilities, because of, among other things, to biological factors, but also due to a lack of opportunities to cope with everyday life. Many therefore experience a reduced quality of life. Consequences can be social isolation, psychological difficulties, lack of participation, lack of self-determination, emotional regulation difficulties and stress. It is therefore important to work to increase the quality of life and reduce challenging behavior to enable the person to participate actively in their own life. This literature study is about positive behavioral support, which is a framework where the main goal is increased quality of life.
Purpose The purpose of this literature study is to investigate the effect positive behavior support has on children and young people with challenging behaviour. The focus is on the connection between the reduction of challenging behavior and increased quality of life.
Method This assignment is a literature study which is answered using peer-reviewed research articles.
Result Five studies were found. In these studies, quality of life was central. The studies find that increased quality of life is related to reduced challenging behavior and that positive behavioral support is important in the preventive work.
ConclusionThe studies show that there is a significant decrease in challenging behavior in children and young people when positive behavioral support is used. This is achieved through a focus on quality of life in a life course perspective. There is a need for further research into the effect of positive behavioral support on quality of life for children and youth.
KeywordsPositive behavioral support, challenging behavior, quality of life, intellectual disability, cooperation,and preventive work.
Word count7699