Branded rehandel
Description
Full text not available
Abstract
I løpet av de siste årene har fokuset på å bli mer bærekraftig samt å omstille seg i retning med sirkulær økonomi påvirket både bedrifter og forbrukere. Proaktive bedrifter har implementert et rehandelsprogram som et steg i riktig retning.Oppgaven baserer seg på to intervjuer med sentrale aktører som har implementert nettopp dette. Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan et branded rehandelsprogram fungerer og hvilken forretningsmodeller som muliggjør dette.Det mest interessante funnet er at bedriftene som har implementert et rehandelsprogram har måtte åpnet opp forretningsmodellen for å levere verdiforslaget til kundene. Strategiske allianser mellom bedriftene vi har intervjuet og bedrifter som har spesialisert seg på rehandel (vask, reparasjon og logistikk) anses som en suksess. Videre var funnene interessante ved at de strategiske alliansene har høy grad av gensidighet, noe som gjorde at både kundebase og sterk merkevare var en viktig faktor for samarbeid. Sett ut fra de intervjuede bedriftenes perspektiv er dette samarbeidet avgjørende for å være proaktive.I fremtiden vil kravene fra myndighetene øke ytterligere, og dette vil spille en vesentlig rolle i å fremme videre vekst og fremgang. Over the past years, the focus on becoming more sustainable and transitioning towards a circular economy has impacted both businesses and consumers. Proactive companies have implemented a re-commerce program as a step in the right direction.This task is based on two interviews with key players who have successfully implemented such programs. The purpose of this task is to shed light on how a branded re-commerce program operates and the business models that enable it.The most interesting finding is that companies that have implemented a re-commerce program have had to open up their business models to deliver value propositions to customers. Strategic alliances between the interviewed companies and businesses specializing in re-commerce (such as cleaning, repair, and logistics) are considered successful. Furthermore, the findings were interesting in that these strategic alliances exhibit a high degree of reciprocity, where both customer base and strong brand are crucial factors for collaboration. From the perspective of the interviewed companies, this collaboration is crucial for proactive action. In the future, government requirements will further increase, and this will play a significant role in promoting further growth and progress.