dc.contributor.advisor | Hove, Jon Olav | |
dc.contributor.author | Hervik, Anders | |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T17:25:11Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T17:25:11Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:144929021:37532045 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3075934 | |
dc.description.abstract | I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt sammenhengen mellom nasjonsbygging og undervisning om temaet slaveri og slavehandel i historiefaget på Senior High School i Ghana. Ettersom historie har fått en mer sentral plass i ghanesisk skole de siste årene, er en undersøkelse av historiefaget i Ghana særlig aktuell. Frem til starten av 1900-tallet var slaveri en formalisert institusjon i det som i dag er Ghana, og området var svært sentralt i den transatlantiske slavehandelen. En konsekvens av slavehandelen var at ulike etniske grupper havnet i konflikt med hverandre, hvilket blant annet medførte at krigsfanger fra den tapende part ble solgt som slaver. I 1957 erklærte Ghana uavhengighet fra Storbritannia, og de etniske gruppene som tidligere hadde vært i konflikt med hverandre skulle da sammen bygge en selvstendig stat. I kjølvannet av uavhengigheten begynte ghanesiske styresmakter en nasjonsbyggingsprosess der én nasjon skulle etableres.
For å forstå hvordan myndighetene håndterer denne kontroversielle delen av fortiden og samtidig legger til rette for nasjonsbygging, har jeg valgt å studere historiefaget på Senior High School i Ghana. Jeg tatt for meg sentrale rammefaktorer for faget, undersøkt hvilken grunnfortelling om slaveri og slavehandel som blir presentert og hvilken funksjon faget har i dag. I dette arbeidet har jeg tatt utgangspunkt i tre kilder: læreplaner, lærebøker og intervju av åtte lærere. I tillegg er den endelige eksamenen etter Senior High School (WASSCE) trukket inn. Sven Sødring Jensen sine idealtyper for historieundervisning er anvendt som analyseverktøy både i analysen av kildene og drøftingen av funnene.
I avhandlingen finner jeg at måten slaveri og slavehandel håndteres på i historiefaget er nasjonsbyggende, ettersom narrativet som presenteres i hovedsak fokuserer på de samlende delene av fortiden, og unngår delene som kan virke splittende. Slaveri og slavehandel fremstilles i hovedsak som en urett europeerne påførte Ghana. Med en utvidet forståelse av begrepet nasjonsbygging, kan også ferdigheter som fremmer sosial- og økonomisk utvikling være en nasjonsbyggende faktor. Jeg finner at utdanningsmyndigheten de siste årene har hatt et økt fokus på at elever skal øves i både grunnleggende- og fagspesifikke ferdigheter, men at den endelige eksamenen etter Senior High School kun tester elevene i faktakunnskap. Dette medfører at ferdighetsaspektet i historiefaget nedprioriteres, hvilket minimerer den eventuelle nasjonsbyggende effekten ferdighetstrening kan ha. | |
dc.description.abstract | In this master’s thesis I seek to investigate the connection between nation building and how the history of slavery and transatlantic slave trade is being taught at Senior High School in Ghana. An examination of this subject is particularly relevant as the history subject has gained a more central place in Ghanaian schools in recent years. Until the beginning of the 20th century, slavery was a formalized institution in what is today Ghana. The area was an essential part of the transatlantic slave trade. A consequence of the slave trade was that different ethnic groups fought each other, which lead to prisoners of war from the losing party being sold as slaves. Ghana declared independence from Great Britain in 1957. This resulted in the ethnic groups that previously had fought each other to have to build an independent country together. In the wake of independence, Ghanaian rulers began a nation-building process in which one nation was to be established.
To further understand how the government deals with this controversial part of their history and at the same time facilitates for nation building, I have investigated central framework factors of the history subject. Furthermore, the main narrative about slavery and the slave trade that is presented throughout the history subject has been studied. The main sources that have been considered are curricula, textbooks, interviews with Senior High School teachers and the final examination after Senior High School (WASSCE). Sven Sødring Jensen's ideal types for history teaching are used as analysis tools in the analysis of the sources and in the discussion of the findings.
A central finding in this thesis is that the way slavery and the slave trade is presented functions as a part of a nation-building processes. Their narrative mainly focuses on the unifying parts of the past and avoids segments that can cause division. In their main narrative slavery and slave trade are mainly presented as an injustice inflicted on Ghana by the Europeans. If we expand our understanding of the concept nation building, skills that promote social and economic development can be considered a factor that promotes nation building.
In recent years the education authorities have increased their focus on teaching pupils both general and subject specific skills. However, the final exam after Senior High School only tests the pupils in factual knowledge. This causes a deprioritizing of proficiency training in the history subject, which minimizes the potential nation building effect proficiency training can have. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Slaveri, slavehandel og nasjonsbygging i ghanesisk skole: En undersøkelse av sammenhengen mellom
nasjonsbygging og undervisning om slaveri og slavehandel på Senior High School | |
dc.type | Master thesis | |