GIS-analyse av vektorisert høyspentnett til rapportering av luftfartshindre til NRL
Abstract
I januar 2023 trådte revidert luftfartshinderforskrift i kraft, dette innebærer at alle luftledninger og master som Elvia eier blir rapporteringspliktige inn til Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL). Forskriften har overgangsbestemmelser for eksisterende høyspent luftledninger og master som må rapporteres innen 2025. Denne oppgaven tar for seg å utvikle metode for innrapportering av eksisterende luftnett, basert på vektoriserte Lidardata til NRL.
Det er utviklet to metoder basert på to ulike vektoriserte datasett fra laserskanning. Disse er knyttet til tidligere konsesjonsområder før fusjon av det som i dag er Elvia. Datasettene er knyttet til Eidsiva Nett fra 2019 hvor analyseområdet er Åmot kommune og Stange Energi Nett fra 2021. I tidligere luftfartshinderforskrift var kravene at alle menneskeskapte objekter over 15 meter skulle rapporteres inn. Det er derfor gjort en sammenligning av Eidsiva Nett datasettet mot de innrapporterte luftfartshindrene som ligger i dagens NRL.
Den første analysemetoden av Eidsiva Nett datasettet gir mange gode resultater, men på grunn av manglende ID eller felles egenskap fra objektene internt i datasettet, gir det usikkerhet knyttet til at alle luftfartshindre blir med i klargjøringen for innrapportering til NRL. Den andre analysemetoden av Stange Energi Nett datasettet viser seg å være uegnet til innrapportering til NRL grunnet datasettets oppbygging og manuelle tilpasninger i metoden. I den siste delen av oppgaven hvor det sammenlignes klargjorte luftfartshindre fra Eidsiva Nett datasettet mot det som ligger i dagens NRL, viser det seg at det er vanskelig å sammenligne av forskjellige grunner. Det anbefales derfor at alle luftfartshindre rapporteres inn på nytt til NRL når datasettet er fullstendig og uten mangler. In January 2023 the revised regulation on aviation obstacles (“Luftfartshinderforskriften”) came into effect. This demands that all aerial cables and poles must be registered in the National register for aviation obstacles (NRL). The regulation has transitional conditions for existing high-voltage aerial cables and poles which must be reported by 2025. This thesis attempts to develop methods for the reporting of the existing aerial grid to the NRL using vector based lidar data.
Based on two different vectorized datasets from laser scanning there are two methods developed in this thesis. These methods are connected to former licensed areas in the period before the merger of what today is known as Elvia. The datasets are connected to Eidsiva Nett from 2019, where the area of research and analysis is the municipality of Åmot, and Stange Energi Nett from 2021. In the former version of the avation obstacles regulation all obstacles above the height of 15 metres were required to be registered. For that reason a comparison of the dataset from Eidsiva Nett to the reported aerial obstacles that are currently registered in the NRL has been conducted.
The first method of analysis with the Eidsiva Nett dataset produces several good results. However, due to the absence of an ID or a common property from the objects within the dataset, this leads to reduced confidence on whether all aerial obstacles will be included in the preparation for reporting to the NRL. The second method of analysis, using the Stange Energi dataset, shows that the method is inadequate for reporting to the NRL due to the dataset’s structure and manual adaptions to the method itself.
The last part of the thesis, containing a comparison between already prepared aerial obstacles from the Eidsiva Nett dataset and what is currently found in the NRL, shows that it is difficult to compare due to several factors. It is therefore recommended that all existing aerial obstacles are reported once again when the dataset is complete and without issues.