• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Greenwashing the Apocalypse - How The Burning Sea (Andersen, 2021) Upholds the Fossil Status Quo

Moe, Simon
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:137204060:72657023.pdf (16.47Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3074918
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1081]
Abstract
Denne bacheloroppgaven har som mål å bevise at filmen Nordsjøen (Andersen 2021) er implisert i grønnvasking av den norske oljeindustrien. Gjennom en visuell og narrativ analyse av filmen, samt en analyse av filmcrewet, produksjonselskapet og deres koblinger til den norske oljeindustrien, prøver jeg å bevise en bevisst innsats å grønnvaske denne industrien for økonomiske og produksjons-logistiske årsaker. Metoden baserer jeg på eksisterende filmteori, for det meste marxistisk teori med Karl Marx og Louis Althusser, Edvard Herman og Noam Chomskys tekst Manufacturing Consent, Georg Löfflmanns forskning på det amerikanske forsvarets innblanding i Hollywood og Christer Andresen’s bok Norwegian Nightmares.
 
This Bachelor thesis aims to prove that the feature film The Burning Sea (Andersen 2021) is implicated in the praxis of greenwashing of the Norwegian oil industry. Through an analysis of narrative and visual traits of the film, as well as through an analysis of the production crew and studio and their contacts with the Norwegian oil industry, I attempt to prove a conscious effort to greenwash the industry for commercial and production gain. I base my methods in existing theory, mainly marxist film theory including texts by Karl Marx and Louis Althusser, Edward Herman and Noam Chomsky’s work Manufacturing Consent, Georg Löfflmann’s research on US Armed Forces interference in Hollywood film and Christer Andresen’s work Norwegian Nightmares.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit