The Interplay Between Digital Maturity, Firm Internationalization, Corporate Sustainability, and Firm Profitability An empirical study of the Norwegian Manufacturing Sector
Abstract
De siste tiårene har det skjedd en enorm utvikling i produksjonsindustrien, som har skapt en rekke ulike veier for vekst. På grunn av raske tekniske fremskritt, mer globaliserte markeder og større vekt på bærekraftstiltak, må både nasjonale og internasjonale produksjonsbedrifter tilpasse seg skiftende trender og nye vekstmuligheter. Å vurdere virkningen av disse trendskiftene og samspillet mellom dem er av stor betydning, ettersom interessenter, lokalsamfunn og nasjoner i økende grad forventer at bedrifter tar i bruk teknologiske, internasjonale og bærekraftige løsninger. Følgelig er det viktig for praktikere, forskere og beslutningstakere å forstå samspillet mellom disse veksttrendene og hvordan de påvirker bedriftens lønnsomhet. Naturligvis er praktikere interesserte i den potensielt gunstige økonomiske effekten av digitalisering og utvikling av internasjonaliserings- og bærekraftstrategier. Videre streber forskere etter å tilegne seg kunnskap om forholdet mellom digitaliserings-, internasjonaliserings- og bærekraftspraksis i virksomheter, mens politiske beslutningstakere ønsker å benytte seg av denne kunnskapen for å utvikle vellykkede tiltak for å oppnå bærekraftsmål. Forskning indikerer varierte resultater relatert til interaksjonen mellom de tre vekstveiene. Nyere forskning har imidlertid avdekket tendenser som indikerer gunstige forhold. Til tross for at denne trenden indikerer positive sammenhenger, er det fortsatt betydelig debatt knyttet til tematikken. Denne studien ønsker å bidra til debatten ved å undersøke hvordan den digitale modenheten til et selskap påvirker deres internasjonaliserings- og bærekraftsaktiviteter. I tillegg undersøkes virkningen et selskaps internasjonaliseringsstatus har for bedriftens bærekraftstilstand, og til slutt hvordan dette påvirker lønnsomheten. Studien benytter en kvantitativ forskningsmetode med innsamlet data fra et representativt utvalg av norske små og mellomstore bedrifter i produskjonssektoren, i tillegg til økonomiske data fra en offentlig tilgjengelig kilde. Partiell minste kvadraters strukturelle ligningsmodellering ble brukt for å utføre analysen og undersøke om det finnes empirisk grunnlag for å støtte hypotesene. Funnene avslører at digital modenhet fremkaller en betydelig og positiv innflytelse både på selskapets internasjonalisering og bærekraft. Videre viser resultatene at selskaper med høyere nivåer av internasjonal tilstedeværelse er tydelig korrelert med høyere nivåer av bærekraft, mens bedriftens bærekraftsstatus ikke har noen tydelig innflytelse på lønnsomheten. Resultatene diskuteres gjennom anvendelse av interessentteori, ressursbasert teori og transaksjonskostnadsteori, og relevante implikasjoner for teori og praksis fremlegges. Avslutningsvis belyses viktige aspekter og anbefalinger for videre forskning. In recent decades there has been an evolution in the manufacturing industry, which has given rise to various growth paths. Due to rapid technical advancements, more globalized markets, and a greater emphasis on sustainability measures, international and domestic manufacturing firms must adapt to the changing trends and new growth opportunities. Assessing the impact of these diverse growth trajectories and the interplay between them is of great importance, as stakeholders, communities, and nations increasingly expect firms to adopt technological, international, and sustainable solutions. Consequently, it is crucial for practitioners, scholars, and policymakers to understand the interplay between these growth trends and how they affect firm profitability. Naturally, practitioners are interested in digitization's potentially positive financial impact and the development of internationalization and sustainability strategies. Scholars strive to acquire knowledge of the relationships between digitalization, internationalization, and sustainability practices in businesses. At the same time, policymakers want to implement this knowledge to develop successful policies to achieve sustainability goals. Research indicates varying results of the interplay between the three growth paths. However, recent research has revealed tendencies that indicate favorable relationships. Despite this trend indicating positive correlations, there is still considerable debate on the topic. This study seeks to contribute to the debate by examining how the digital maturity of a firm influences its internationalization and sustainability activities. In addition, the impact of a firm’s internationalization status on corporate sustainability is investigated, and ultimately how this affects profitability. The study employs a quantitative research approach with data collected from a representative sample of Norwegian manufacturing SMEs, and financial data from a publicly available source. Partial least squares structural equation modeling was used to perform the analysis and determine whether the developed hypotheses were supported. The findings disclose that digital maturity elicits a significant and positive influence on firm internationalization and corporate sustainability. Furthermore, higher levels of firm internationalization show a significant correlation with higher levels of corporate sustainability, while corporate sustainability has no distinguishable influence on firm profitability. The results are discussed through the lenses of stakeholder theory, resource-based theory, and transaction cost theory, and relevant theoretical and managerial implications are provided. Finally, important aspects and recommendations for further research are highlighted.