Nytt redningshelikopters innvirkning på redningstjenestens oppdragsprofil
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056226Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
10.4045/tidsskr.22.0235Sammendrag
BAKGRUNN Byttet av redningshelikopter fra Sea King til SAR Queen har vært omdiskutert. Flere sykehus kan ikke lenger ta imot redningshelikopter pga. det økte vindtrykket fra SAR Queen. Av samme grunn har det vært usikkert om SAR Queen vil kunne lande nær pasientene ved luftambulanseoppdrag. Hensikten med studien var å se om helikopterbyttet har endret på redningstjenestens oppdragsprofil. MATERIALE OG METODE Oppdragsdata fra de åtte første månedene med SAR Queen på Ørland flystasjon (14.5.2021–14.1.2022) ble sammenlignet med siste tilsvarende periode med Sea King (14.5.2020–14.1.2021). RESULTATER Antall henvendelser økte fra 249 til 349 (40 %) etter innføring av nytt redningshelikopter. Reaksjonstiden økte fra 11 til 13 minutter (18 %), mens skadestedstiden forble uendret på 10 minutter for primæroppdrag og søk- og redningsoppdrag. Pasientenes gjennomsnittlige alvorlighetsgrad vurdert med NACA-skår var uendret på 3,7. Andelen oppdrag hvor heising av redningsmann eller lege var nødvendig for å få tilgang til pasient, var uendret. FORTOLKNING Studien viste en økt bruk av redningshelikopteret på Ørland flystasjon etter innfasing av SAR Queen. Tjenesten hadde samme oppdragsprofil som før. Uendret andel oppdrag med heising tyder på at man fant egnede landingsplasser ved pasientene i samme grad som med Sea King. Nytt redningshelikopters innvirkning på redningstjenestens oppdragsprofil