Show simple item record

dc.contributor.advisorDagrun Astrid Aarø Engen
dc.contributor.authorMagnus Bergland-Landheim
dc.date.accessioned2022-11-02T18:19:40Z
dc.date.available2022-11-02T18:19:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110180311:20854347
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029688
dc.description.abstractDenne avhandlingen utforsker hvordan studenter, læringsassistenter og undervisere tilknyttet et studentaktivt emne på universitetsnivå/ved NTNU opplever studenters læring og motivasjon gjennom bruk av flipped-classroom. Gjennom problemstillingen ønsker jeg å belyse opplevelser av læring og motivasjon i et resultatorientert forskningsfelt. Datagrunnlaget for studien baserer seg på kvalitative intervjuer med fire informanter i ulike roller i emnet, og er analysert med en fortolkende fenomenologisk (IPA) tilnærming. Gjennom analysen har jeg forsøkt å fortolke informantenes meningsverden, og å gi mening til deres talte opplevelser. Hovedvekten for analysen ble rettet mot viktigheten av å se arbeidslivsrelevans og autonomi, både for motivasjon og læring. Disse aspektene er viktige å trekke frem da disse formene for motivasjon ser ut til å være det som driver studentmassen fremover. Resultatene fra det empiriske materialet viser at arbeidslivsrelevans er en vesentlig faktor for studentenes motivasjon og læring i emnet. Emnet som er studieobjektet for denne avhandlingen er både arbeidslivsnært, studentaktivt og informantene i studien gir et spennende innblikk i hvilke opplevelser de har om dette. Læringsutbyttet i emnet kan sees på som overførbart til videre studieprogresjon og i arbeidslivet. Samtidig kan man se på læringsprosessen som noe større som kanskje aldri er helt ferdig.
dc.description.abstractThis dissertation explores how students, learning-assistants and lecturers associated with a student-active subject at university level / at NTNU, experience student's learning and motivation using flipped-classrooms. Through the dissertations problem, I want to shed light on experiences of learning and motivation in a results-oriented research field. The data basis for the study is based on qualitative interviews with four informants in different roles in the course and is analysed with an interpretive phenomenological analyses (IPA) approach. Through the analysis, I have tried to interpret the informants' world of meaning and give meaning to their spoken experiences. The main emphasis of the analysis was on the importance of seeing working life relevance and autonomy, both for motivation and learning. These aspects are important to highlight as these forms of motivation seem to be what drives the student body forward. The results from the empirical material show that working life relevance is an important factor for students' motivation and learning in this subject. The subject that is the study object for this dissertation is both close to work, student active and the informants in the study provide an exciting insight into what experiences they have about this. The learning outcome in the course can be seen as transferable to further study progression and in working life. At the same time, one can look at the learning process as something bigger that may never be finished.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOpplevelser av studenters læring og motivasjon med flipped-classroom som undervisningstilnærming
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record