Motion response analysis of a Sevan FWT moonpool foundation
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for marin teknikk [3458]
Description
Full text not available
Abstract
Arbeidet som presenteres i denne rapporten er en masteroppgave for masterstudiet MarinTeknikk ved NTNU - Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet. Denne oppgaven eren numerisk og eksperimentell analyse hvor bevegelse av en todimensjonal representasjonav SWACH-fundamentet for en flytende vindturbin, utviklet av Sevan SSP, blir undersøkt.En numerisk parameterstudie av forskjellige dypganger blir også gjennomført.
SWACH-fundamentet blir, på grunn av sin store moonpool i forhold til nedsenket skrog,utsatt for store bevegelser på grunn av koblede effekter fra sloshing. Derfor er det veldigviktig å ta hensyn til design og egenperioder for å hindre for store bevegelser i systemet.På grunn av skjørtene som er festet til bunnen av strukturen, og det generelle designettil SWACH-fundamentet, er også viskøse effekter svært relevant for denne oppgaven. Etlitteraturstudie er lagt frem, hvor det er lagt vekt på litteratur som er relevant for denneoppgaven. Teori som er sett på som relevant for denne oppgaven, samt moonpooler generelt,blir også presentert.
Fire forskjellige konfigurasjoner er testet i experimenter gjennomført i Ladertanken, vedMarinTeknisk Senter ved NTNU i Trondheim. Samme basismodell er brukt for alle defire konfigurasjonene. Den første av de fire konfigurasjonene, C1, er basismodellen utendempeplater. Dempeplater festet på tre forskjellige lokasjoner på de innerste veggenepå den todimensjonale representasjonen av modellen utgjør de siste tre konfigurasjonene.Modellen er en fritt flytende, horisontalt forankret modell, som blir utsatt for regulærebølger med perioder som varierer mellom T = 0.6s − 1.3s i modellskala. Den numeriskepotensialteori-løseren WAMIT blir brukt i numeriske simuleringer for å gjenskape eksperimentene, i tillegg til parameterstudiet. Resultatene fra eksperimentene blir sammenlignetmed resultatene fra de numeriske simuleringene for validering.
De eksperimentelle resultatene, først og fremst presentert i form av RAOer, samsvarergodt med de numeriske resultatene, med noen avvik som mest sannsynlig er forårsaketav viskøse effekter som ikke taes i betraktning i de numeriske simuleringene. Resultateneindikerer at å legge til dempeplater, i operasjonelle forhold, kan bidra til positiv effekt påbevegelse i jag og hiv, men en negativ effekt på bevegelse i stamp. Konfigurasjonene C2 ogC4, hvor kun ett par med dempeplater er festet, opplever også en signifikant forflytting avegenperiodene mot lavere perioder, for alle frihetsgrader. Konfigurasjonen C3, hvor to parmed dempeplater er festet, opplever en liten økning av egenperiodene for alle frihetsgrader.Noen merkbare forskjeller finnes også når resultatene sammenlignes med resultater forpublisert litteratur, men regnes å være på grunn av forskjeller i geometrien på modellene.Dette fører til et numerisk parameterstudie av dypganger.
Det numeriske studiet av dypganger er gjennomført på forskjellige dypgang-til-moonpooldiameterforhold, med forhold som varier fra original dypgang på h/Dmp = 0.34 til h/Dmp = 1.Resultatene fra de numeriske simuleringene samsvarer godt med publisert litteratur for destørste dypgangene, som forventet. For de minste dypgangene viser RAOene i stamp storeforskjeller både i kanselleringsperioder, og perioder hvor RAOen har toppunkt. En tydeligsensitivitet til dypganger inntreffer for h/Dmp ≤ 0.67. I jag og hiv viser en forandringav dypgangen kun en liten forflytting av perioder hvor RAOene har toppunkt mot høyereperioder. The work presented in this report acts as a master’s thesis for the Master’s Degree Programme in Marine Technology at NTNU - Norwegian University of Science and Technology.The thesis is a numerical and experimental analysis where motions on a two-dimensionalrepresentation of the Small Waterplane Area Cylindrical Hull (SWACH) foundation forfloating wind turbines, developed by Sevan SSP, is investigated. A numerical parametricstudy on different drafts is also conducted.
The SWACH foundation is, due to its large moonpool compared to the submerged hull,exposed to large motions due to coupled effects from sloshing. It is therefore very importantto take the design and natural periods of the different sloshing modes into considerationto avoid excessive motion. Due to the skirts fitted at the bottom of the structure, and thegeneral design of the SWACH foundation, viscous effects will also be highly relevant forthis thesis. A literature study is provided, with an emphasis on relevant literature for thisthesis. Theory seen as relevant for this thesis, and moonpools in general, is also presented.
Four different configurations are tested in experiments conducted in Ladertanken, at theMarine Technology Centre at NTNU in Trondheim. The same base model is used forall four configurations. The first configuration, C1, is the base model without baffles.Baffles mounted in three different locations on the internal walls of the two-dimensionalrepresentation of the model makes up the other three configurations. The model is floatingfreely, horizontally moored model, and subjected to incident regular waves with periodsranging from T = 0.6s − 1.3s in model scale. The potential flow theory solver WAMIT isused in the numerical simulations to replicate experiments, and the parametric study aswell. The experimental results are compared to numerical results for validation purposes.
Experimental results, mainly presented in the form of RAOs, show good agreement withnumerical results, with some deviations most likely due to viscous effects not consideredby the numerical solver. Results indicate that, in operational conditions, adding baffles tomitigate motion may have a positive effect on motion in surge and heave, but a negativeeffect on motion in pitch. The configurations C2 and C4, where only one pair of baffles arefitted, also experience a significant shift of the natural periods towards lower periods for allDOFs. The configuration C3, with two pairs of baffles fitted, experience a slight increasein natural periods for all DOFs. Some noticeable differences are present when compared toresult from published papers, but are expected to be due to differences in model geometry.This leads to a numerical parametric study on drafts.
The numerical parametric study is conducted on different draft-to-moonpool diameterratios, ranging from the original ratio of h/Dmp = 0.34 to h/Dmp = 1. Good agreement isfound comparing the results from the numerical simulations with published literature forthe largest drafts, as expected. For the smallest drafts, RAOs in pitch experience largedifferences, both in cancellation and peak periods. A significant sensitivity to the draftoccurs for h/Dmp ≤ 0.67. In surge and heave the change in draft only causes a slight shiftin the peak periods towards larger periods.