• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for matematiske fag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for matematiske fag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analysis of traffic with two lanes using numerical and analytical methods

Steinsland, Daniel Kjellevold
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:104646180:37073141.pdf (8.538Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3024755
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for matematiske fag [2666]
Abstract
Vi kjem her til å sjå nærare på trafikkflyt i system der det er to

felt med køyretøy som køyrer i samme retning. Modellen me skal sjå på

er ein Lighthill-Whitham-Richards type modell i kvart felt. Saman

med ei antaking om at køyretøy alltid vil skifte til det feltet der

køyretøya har høgast hastighet. Modellen vi då ender opp med er eit

system av svakt kopla hyperbolske konserveringslover.

For å analysere slik trafikk starter vi med å etablere metoden vi

skal benytte for simuleringar. Vi kjem då til å benytte ein klasse

numeriske skjema som blir basert på operator splitting. Der vil

vi då kombinere endeleg volum metodar og eit eksplisitt Euler

skjema, som vi også gir eit bevis for at konvergerer.

Etter at vi har presentert metoden vi skal nytte for simuleringane skal

vi gjengi nokre resultat frå simuleringane. Vi kjem då også til å

peike ut nokre trekk som går igjen, og nytte dette til å anmode kva

eigenskapar vi gjerne vil vise analytisk at held for modellen. I dette

kjem vi særlig til å sjå på om utviklinga i tid av trafikkflyten vil

føre til like hastighetar i dei to felta asymptotisk.

Vi avslutter så med ein seksjon der vi forsøker å analytisk vise at

dei eigenskapane simuleringane anmoder virkelig stemmer. Her kjem vi

særleg til å sjå på nokon enklare eksempel der vi kan vise

direkte om hastighetane i dei to felta blir like eller ikkje.
 
In the following, we analyse traffic flow in a system with two lanes.

We study a Lighthill-Whitham-Richards (LWR) type model with

the added complexity of two lanes where vehicles are assumed to always

switch to the neighbouring lane if vehicles in that lane are

moving faster. The resulting model is then a weakly coupled system

of hyperbolic conservation laws.

We start by presenting a numerical scheme for weakly coupled

hyperbolic conservation laws. This scheme is based on the

use of operator splitting. Combining finite volume methods with an

explicit Euler scheme. We will provide proof of the convergence of this scheme.

After presenting this numerical method, we show results from some

simulations of the traffic model. We comment on these results and suggest

what might be the asymptotic behaviour in time of the model. In particular,

we will look at if the velocities in the two lanes become equal asymptotically.

We will finish with a closer look at the analytical properties of the model for

traffic flow. This will consist of looking at special cases and what asymptotic

behaviour in time these cases will show. We will especially look at which cases

give a difference in velocity going to zero after a long time.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit