Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBohne, Rolf André
dc.contributor.authorØyehaug. Andreas
dc.date.accessioned2022-10-01T17:23:34Z
dc.date.available2022-10-01T17:23:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116352585:22033766
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023058
dc.description.abstractÅ begrense global oppvarming er en av de store globale utfordringene verden har tatt på seg i skrivende stund. For å få til dette er vi nødt til å redusere mengden av klimagasser vi sender ut i atmosfæren som bidrar til den globale oppvarmingen. En nøkkelfaktor til å kutte i utslippene av klimagasser er kunnskap om hvilke klimagasser som slippes ut som resultat av ulike aktiviteter. Ettersom vegbygging varierer en del mellom nasjoner, så har det vert utfordrende å sammenligne kunnskap mellom forskjellige studier. For å bidra til kunnskapen i fagfeltet har det blitt gjennomført en studie på 49 infrastrukturprosjekter bygget i regi av Trøndelag Fylkeskommune. Studien har laget en databank som tar inn en portefølje av LCAer laget i LCA verktøyet VegLCA, og gir en analyse på porteføljenivå, og mellom individuelle prosjekter. Studien ser på utslipp i ett Scope 3 nivå, med ett vugge til port, perspektiv. En stor fordel denne studien har er at LCAene er laget av samme person, samme verktøy med likt mål og perspektiv, som muliggjør sammenligninger mellom prosjektene. Ved å tolke resultatene fra LCA databanken har vi fått innsikt i hvilke innsatsfaktorer som bidrar mest til utslipp i vegbygging, og hva som er forskjellene mellom rene vegprosjekt og der det også er tuneller og/eller broer. Jevnt over var anleggsmaskiner alltid en stor bidragsyter til utslippene, der dieselforbruket sto for mesteparten av utslippene. For prosjekter som inneholdt tuneller og/eller broer, var betong og stål også store bidragsytere til utslipp. Videre var eksplosiver, asfalt og massetransport de siste tre av de seks store utslippskategoriene. Disse seks kildene til utslipp sto for 80-95% av utslippene for del fleste prosjektene. Studien så videre på muligheten for å kutte i utslippene. Ved å oppnå to av nasjonale målene om kutt i fossile energikilder, og bruk av lavutslipps-betong, kunne Scope 3 utslippene for porteføljen vert redusert med 26.4%.
dc.description.abstractLimiting global warming is one of the major global challenges as of the time of writing. To achieve the desired goal, we must limit the amount of greenhouse gases we emit on an annual basis. A key factor to cut emissions is knowledge about what the main contributors of emissions from different activities are. As road construction varies between countries, there have been some challenges to comparing knowledge from different studies. To contribute to the field a study on 49 road infrastructure projects built by Trøndelag Fylkeskommune has been done. The study has built a databank that takes in a portfolio of LCAs made in the LCA tool VegLCA and gives analysis on a portfolio level and a project relative level. The study is a scope 3 study, with a cradle to gate perspective. The main benefit of this study is that all projects are assessed by the same assessor and within the same goal and scope, making comparisons viable. By interpreting the results from the LCA databank, we have gained insights in what contributors cause the most to emissions from road construction and what differences there are between road projects, tunnels, and bridges. Overall, the non-road construction equipment was found to be a major contributor to emissions, with diesel consumption being the major cause of emissions. For projects that include tunnels and/or bridges steel, and concrete also contributed a lot to emissions, explosives, asphalt, and transportation of masses were the final 3 largest contributors, and the 6 contributors made up 80-95% of emissions in most projects. The study then looked at ways to cut emissions and found that two of the national goals, transitioning away from fossil fuels, and demanding low-carbon concrete, would have reduced scope 3 emissions from the portfolio with about 26.4%.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEmission Profile of Norwegian County Roads: A LCA case study of 49 infrastructure projects built by Trøndelag Fylkeskommune in the years 2010-2022
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel