Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorMartinsen, Ole-Jakob Fossum
dc.date.accessioned2022-10-01T17:23:17Z
dc.date.available2022-10-01T17:23:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:116352149:22251585
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023052
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser på muligheten for å forbedre trafikkavviklingen i et sentrumsnært område i Fredrikstad. Området strekker seg fra Grønli i nord til Cicignon i sør, og mye av trafikken inn og ut av Fredrikstad går gjennom dette området. Det består av fire rundkjøringer og har en utstrekning på omtrent 500 meter. Trafikkmengden er størst i morgen- og ettermiddagsrushet noe som fører til problemer med trafikkavviklingen i disse periodene. På grunn av den begrensede utstrekningen og den store trafikkmengden kan kødannelse i en av rundkjøringene ofte føre til tilbakeblokkering gjennom de andre rundkjøringene. Det er planer for endringer i området, men disse planene blir stadig flyttet lengre fram i tid. Hensikten med oppgaven er derfor å se på om ulike endringstiltak kan bedre trafikkavviklingen i området. Basert på utformingen av rundkjøringene og observerte utfordringer foreslås endringstiltak. Det bygges en grunnmodell av området ved hjelp av nettverksfunksjonen i modelleringsverktøyet SIDRA INTERSECTION 9. Grunnmodellen bygger på data som er hentet inn om utformingen av området og innsamlet trafikkdata som svingebevegelser i rundkjøringene og forsinkelse på utvalgte ruter gjennom nettverket. Endringstiltakene implementeres i modellen for å vurdere og dokumentere effekten av dem. Gjennomsnittlig forsinkelse på utvalgte ruter gjennom nettverket brukes for å se på effekten av tiltakene. Resultatene fra analysene viser at det mest effektive enkelttiltaket er tilfartskontroll i St. Croix. Det fører til at gjennomsnittlig forsinkelse på rutene fra nord til sør i området reduseres med omtrent 75 %. På rutene fra sør til nord gjennom området har tiltaket med å redusere antall kjørefelt i sirkulasjonsarealet i Taverna best effekt for å redusere gjennomsnittlig forsinkelse. Videre er det sett på alternative tiltak som ikke bedret trafikkavviklingen. Det er sett på alternativ feltbruk for å utnytte ledig kapasitet i området. Det er også sett på muligheten for å redusere antall felt fra tre til to på tilfarten øst for St. Croix for å gjøre rundkjøringen mer oversiktlig. Oppgaven diskuterer også utformingen av sentraløya for å bedre sikten i noen av rundkjøringene. Modellen som er utarbeidet i denne oppgaven har sine svakheter og usikkerheter. Det kunne vært hentet inn mer data fra området og datainnsamlingen ble gjort rett etter at landet åpnet etter nærmere to år med pandemi. Derfor bør resultatene ansees som lovende, men ikke endelige.
dc.description.abstractThis master's thesis aims to improve traffic flow in an area close to the city center of Fredrikstad. The area stretches from Grønli in the north to Cicignon in the south, and much of the traffic in and out of Fredrikstad passes through this area. It consists of four roundabouts and has an extent of about 500 meters. The amount of traffic is greatest in the morning and afternoon rush hour, which leads to problems with traffic flow during these periods. Due to the limited extent and the large amount of traffic, congestion in one of the roundabouts can often lead to queue spillback through other roundabouts. There are plans for changes in the area, but these plans are increasingly being moved ahead. Therefore, the purpose of this thesis is to look at whether various measures can improve traffic flow in the area. Based on the design of the roundabouts and observed challenges, measures are proposed. A base model of the area is developed by using the network function in the traffic modeling tool SIDRA INTERSECTION 9. The base model is based on data obtained about the design of the area and collected traffic data such as turning movements at the roundabouts and delays on selected routes through the network. The measures are implemented in the model to assess and document their effect. The average delay on selected routes through the network is used to evaluate at the effect of the measures. The results from the analysis show that the most effective single measure is metering control in St. Croix. As a result, the average delay on the routes from north to south in the area is reduced by approximately 75 %. On the routes from south to north through the area, the measure to reduce the number of circulating lanes in Taverna has the best effect of reducing the average delays. Furthermore, alternative measures have been considered, but did not improved traffic flow. Alternative lane use has been considered to utilize available capacity in the area. The possibility of reducing the number of lanes from three to two on the approach east of St. Croix has also been considered to make the roundabout more transparent. The thesis also discusses the design of the central island to improve visibility at some of the roundabouts. The model developed in this thesis has its weaknesses and uncertainties. More data could have been collected from the area and the data collection was done right after the country opened after almost two years of pandemic. Therefore, the results should be interpreted as promising, but not definitive.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTiltak for å bedre trafikkavviklingen i området Grønli – Cicignon i Fredrikstad
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel