dc.contributor.advisor | Bjarne Pareliussen | |
dc.contributor.author | Drivenes, Elise Waage | |
dc.contributor.author | Monsen, Karoline Sofie Mandelid | |
dc.date.accessioned | 2022-09-30T17:19:31Z | |
dc.date.available | 2022-09-30T17:19:31Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:115524046:115609779 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3023021 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | SAMMENDRAG
Bakgrunn: Installasjon av batteri krever en omfattende implementeringsprosess med
flere involverte roller. Rollene bidrar til mellommenneskelige faktorer som har
innvirkning på implementeringsprosessen.
Formål: Forskningens formål er å undersøke hvilke faktorer innen det
mellommenneskelige samspillet som er viktige å være oppmerksom på, for å lykkes med
en implementeringsprosess av nye teknologiske systemer.
Forskningsspørsmål:
Hvilke faktorer i det mellommenneskelige samspillet mellom landorganisasjon og fartøy
vil føre til utfordringer ved implementering av hybrid fremdrift på norske PSV’er?
I hvilken grad vil disse faktorene være generelle for alle implementeringer av teknologi
om bord, uavhengig av type teknologi?
Teori: Dette kapittelet retter fokus på Søren Winters integrerende
implementeringsprosess. Det gjøres rede for hva implementering er, og innvirkende
elementer som organisasjonsendring, ledelse, team, opplæring og kommunikasjon.
Metode: Utredningens empiriske grunnlag er basert på seks dybdeintervju med
representanter fra norske offshorerederier som eier og driver offshorefartøy med
batteridrift i dag. Intervjuobjektene er plukket fra noen av de største aktørene i
næringen, og representerer både mannskap om bord, samt prosjektavdeling og
driftsavdeling i offshorerederienes landorganisasjon.
Resultater: Funnene i denne forskningen tyder på at en implementeringsprosess
mellom en landorganisasjon og et fartøy ofte medfører utfordringer innen
mellommenneskelige faktorer som inkludering, kommunikasjon og tillit. Resultatet tyder
også på, med bakgrunn i de mellommenneskelige faktorene, at utfordringene er de
samme uavhengig av hva som skal implementeres. Forskningen kan anses som et
bidrag til litteratur om hvordan det mellommenneskelige i implementeringsprosesser kan
forbedres.
Konklusjon: Landorganisasjonen inkluderer ikke fartøyet på en hensiktsmessig måte for
implementeringsprosessen som gjenspeiles i implementeringsprosessens resultat.
Nøkkelord: Implementeringsprosess, menneskelige faktorer, kommunikasjon, tillit,
inkludering, opplæring, forankring, ledelse, team, prestasjoner, (miljø)effekt, samarbeid,
roller, prosjektledelse, fartøy, kaptein | |
dc.description.abstract | SUMMARY
Background: Battery installation requires a comprehensive implementation process
with several roles involved. These roles contribute to fellow human factors that have an
impact on the implementation process.
Purpose: The study aims to investigate which human factors are important to be aware
of, to succeed in the implementation process of new technological systems.
Research question:
What factors in the interpersonal interaction between land organization and vessels will
lead to challenges in implementing hybrid propulsion on Norwegian PSVs?
To what extent will these factors be general to all implementations of technological
systems on board, regardless of the type of technology?
Theory: This chapter focuses on Søren Winter's integrative implementation process. It is
explained what implementation is, in addition to elements such as organizational change,
management, team, training and communication.
Method: The empirical basis of the report is based on six in-depth interviews with
representatives from Norwegian offshore shipping companies that own and operate
offshore vessels with battery operation today. The interview objects have been picked
from some of the largest players in the industry, and represent both crew on board, as
well as the project department and operation department in the land organization.
Findings: The findings of this study suggest that an implementation process between a
land organization and a vessel often entails challenges within human factors such as
inclusion, communication, and trust. The results also indicate, based on human factors,
that the challenges are the same regardless of what is to be implemented. The study can
be considered a contribution to literature on how the humanitarian implementation
processes can be improved.
Conclusion: The land organization does not include the vessel in an appropriate way for
the implementation process, which is reflected in the result.
Keywords: Implementation process, human factors, communication, trust, inclusion,
training, anchorage, management, team, performance, (environmental) effect,
collaboration, roles, project management, vessel, captain | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Mellommenneskelige utfordringer i samspillet mellom landorganisasjon og fartøy i en implementeringsprosess | |
dc.type | Master thesis | |